Re: Věčný dron

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Úterý Duben 9 09:30:52 CEST 2024

Ano, jalový proud tou indukčností limituje max. U, přesně jak jsem psal.
Čili chci-li vyšší P, musím udělat vyšší U, ale indukčnost musí stačit
na to, aby jalový I moc neužíral I.

Ve finále je to triviální paralelní kombinace magnetizační L a
spotřebiče. Jen si buď musíme představit buď obojí na sekundáru, nebo
obojí na primáru. Prostě klasický základní náhradní schéma trafa, kde se
obojí převede na 1 stranu a dá paralelně.

Takže když budu chtít v mém původním příkladu 1 kV na sekundáru, můžu
zjistit, že U naprázdno je 500 V, tedy tehdy celý I prochází indukčností
a U vzroste jedině tehdy, když spotřebitelé zapnou víc rychlovarných
konvic:-)
Nebo zjistím, že už při 150 se jádro tím jalovým polem přesytí a U
naopak spadne třeba na 5 a nevrátí se dokud to nezkratnu.

A klasické proudové trafo prostě není dělané na přenášení výkonu, jeho
indukčnost je malá, jen taková, aby nevadila při zanedbatelném U. Dělat
větší L by znamenalo zbytečně větší, těžší a dražší trafo.

Větší vzdálenost od jádra, alias vnitřní poloměr jádra, vede při stejné
požadované L k většímu objemu jádra. Prostě z L a µ dostaneme S/l, kde
malé L je střední délka siločáry a ta je zas u toroidu geometrický
průměr z vnitřního a vnějšího O.

PH