Re: kalkulačka na energii ze solárů

Branislav Schnierer smeckcems na gmail.com
Čtvrtek Září 14 22:07:34 CEST 2023

Dobry den,
graf asi nie, ale hodinove data sa daju ziskat v sekcii Hourly data, vzdy
pre jeden rok z rozsahu 2005-2020.

Ak sa pozerate na stlpcovy graf cez Visualize results, tak pravdepodobne su
vysledky zalozene na dlhodobych priemeroch z rokov 2005-2020, takze vplyv
inverzie moze byt potlaceny tym priemerovanim. Urcite tam ale tohtorocnu
inverziu neuvidite, lebo PVGIS zverejnuje data len do roku 2020.
Cerstvejsie data ma napriklad NASA, ale tam Vam zasa nespocitaju vyrobu :)
https://worldview.earthdata.nasa.gov

Kalkulacka je velmi jednoducha cize aj samotny vypocet vyroby ma svoju
neistotu, avsak najvacsi zdroj neistoty su vstupne data radiacia + teplota
na ktorych simulacia prebehne. PVGIS pouziva satelitne data, v Europe a
Afrike su to data z MSG a MFG satelitnych misii. Problem je, ze velkost
pixla ktory satelit "vidi" je v nasich oblastiach tak cca 3x5km a to sa
potom zjemnuje prave tym horizontom na 1km, 250m, 90m, 30m... podla zdroja
dat (https://www2.jpl.nasa.gov/srtm/).

Teplotne data zvycajne byvaju na tom este horsie, pretoze su to data z
meteorologickych modelov a tam je to priestorove rozlisenie este hrubsie.
Napr. ERA5-LAND ma rozlisenie 9km (
https://climate.copernicus.eu/climate-reanalysis).

Verit sa tomu da asi tak ako sa da verit tym vstupnym datam. Su to data
zadarmo a tomu odpoveda aj kvalita (a technicka podpora, metadata, popisy
datovych zdojov, metod pouzitych pri spracovani tych dat...). Ale na take
to domace zuvanie - navrh ako si natocit panely, alebo odhad dlhodobej
priemernej vyroby zo stresnej instalacie je to ok.

BranoS

št 14. 9. 2023 o 18:14 Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz>
napísal(a):