Re: [OT] Solární konektory MC-4 a nářadí k nim

Jiří Majzlík Nemeček jirry na centrum.cz
Čtvrtek Září 7 11:51:39 CEST 2023

Já si v tomhle docela slušně naběhl. Propojoval jsem LED pásky
dvojlinkou 2x1,5, spoje poctivě zapájel, zajistil smšťovačkama s
lepidlem, krása.

První uhnitej spoj jsem řešil tak po půl roce, všechny ostatní bezpečně
uhnily do roka. Ukázalo se, že kabel nebyla tak úplně Cu (přitom pájet
to šlo fantasticky), a taky že "Pájecí kapalina neutrální" (Elchemco)
není ani náhodou neutrální, ale pěkně agresivní sračka. Žíly kabelu se
proměnily v zelenobílý krystaly ještě dobrej 1 cm od pájení.

Jinak bych se toho taky nebál, 15 A není žádnej velkej proud. Ve škole
nám říkali, že v silnoproudu se nepájí hlavně kvůli zkratovým prodům,
které jsou řádově vyšší, než provozní, a že cín může ze spoje vystřelit
a vytáhnout oblouk. Ale u spoje, kterej je víceméně zakrimpovanej, si
ani to moc nedovedu představit. Jenom bych si teda pohlídal, jestli
použitý materiály (pájka, tavidlo, konektor, kabel) jsou opravdu
dlouhodobě kompatibilní.

JMN