RE: [OT] Požár domácí baterky a bateriová chemie

Pavel Urbančík hw na itherm.cz
Sobota Září 2 11:27:21 CEST 2023


Jen k tomu požáru, je opravdu otázka proč k němu došlo, jestli to bylo v době nabíjení, nebo v klidu a jak reagovala BMSka a zda by to zachránila.

I běžné stacinární Life se musí orientovat správně aby byly zaplavené všechny desky/separátory. Klidně při špatné poloze mohlo dojít k rozdílným tlakům nahoře a dole, mechanickému namáhání, vyschnutí a průrazu,atd.

 

Provozuju doma 30x 200Ah Life z mikrobusu, má více než 10 let, baterky jsou už měkké, ale mám na nich Batrium BMS které při poklesu článku sníží max odebíraný proud měničem

Paralelně k tomu je 8 cihel Pylonu. Tyto mají svoji BMS.

 

Všechno je v nevytápěné ale izolované garáži/kůlně mimo dům.

V zimě jde teplota dolů, ale ztrátové teplo měničů stačí udržet teploty nad 0 a opět BMS umí měniči zakázat odběr a přejít na síť.

Můžu najít graf teplot co hlásí BMS v zimě, je tam vidět co dělají teploty v zimě.

Celý ten cirkus je ale venku jen z důvodu šetření místem v domě a hluku z ventilátorů.

 

Pavel                                                                                                                                                          

 

 

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
Sent: sobota 2. září 2023 0:41
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: [OT] Požár domácí baterky a bateriová chemie

 

K bodu 1: Jasně, podrobnosti neznáme. Ale podle videa to opravdu vypadá na battery-packy z aut, postavené na výšku.
Pro mě z toho vyplynulo poučení (se kterým si fest lámu hlavu a zatím nevím jak na to), umístit baterky tak, aby byly relativně snadno transportovatelné mimo objekt.
Což mi moc nevychází, použitelné místo mám vždy v jiném podlaží než je východ.
Dokonce začínám zvažovat takovou šílenost, jako udělat jim venku zděnou boudičku, která by ale musela být vytápěná. Tak rozhodnutí nechám až na jaro, až budu mít z průběhu zimy naměřené, jak na tom budu s energií, jestli bych to topení nějak snadno dal ze solárního výtěžku. I třeba za cenu zvětšení baterie.

K nabíjení kol a koloběžek: co jsem viděl nabíječky na kola, tak to mělo 5A. Ale pořád je to jenom cca 0.5C.
Nicméně když se píše o nějakých excesech, tak prakticky vždy je to při nabíjení. Možná i vadou nabíječky nebo poškozením baterky.
Tak by to minimálně chtělo nějaký nezávislý dohledový/diagnostický nástroj.
Aspoň měření teploty nabíječky a více bodů v baterce, a k tomu nějaký stykač, který by to uměl v případě problému sám odpojit. Ideálně na AC i DC straně.
I za cenu, že bych si z baterky vytáhl nějaký dodatečný konektor, na který by se připojil měřák teploty a případně i napětí a proudu.
Věřím, že většině problémů se dá předejít. Ale znamená to měřit a vědět.

Umět myslet na potenciální problémy dopředu je asi docela důležité.
Nemám k tomu úplně vlohy, jsem příliš velký životní optimista. Potřebuju aspoň spouštění impuls, třeba vidět nějakou nehodu.
Teď jsem trochu začal spolupracovat s člověkem, který je naopak velký tragéd. Který za vším okamžitě vidí katastrofický scénář.
Můj vrozený optimismus to úplně nepřemůže. Ale musím uznat, že některé (mnohé) jeho katastrofické myšlenky jsou docela reálné a stojí za zvážení.

PL

*******************

Dne 1.9.2023 v 23:34 Pavel Hudeček napsal(a):

Tam mě zaujaly články:
https://www.batterystore.cz/cs/clanky-li-ion/20-clanek-li-ion-14ah-365v-phylion-lmo.html
Těch by se mi do koloběžky vešlo 10.
Zátěž zanedbatelná oproti deklarovaným parametrům.
2x víc deklarovaných cyklů než 18650.
Skoro 1/3 ceny 18650.
Kde je zádrhel?

K původním otázkám:
- Zaznamenali...
* Ano, ale když nevíme podrobnosti, tak se k tomu nic říct nedá. Třeba to bylo celý nějak zprasený, nebo taky ne a je to nebezpečný, kdo ví...
- Pokud máte hořlavé ... nabíjení?
* Aspoň u těch kol a koloběžek, pokud se nechluběj s nějakým extra rychlým nabíjením, tak si moc nedovedu představit, že by zrovna odtud plynulo nějaké riziko. Ty nabíječky maj tak 1,5-2 A, občas 2,5 a pak je C kolem 10 Ah.
* Jiná věc je, když se uvnitř něco uvolní, prodře a zkratuje. Nebo když bude baterka hodně stará, odejde elektronika, třeba zkratem v H-můstku, ale proud starý baterky už nepřepálí pojistku.
* Zajímavá otázka je ale odejití diody v nabíječce. Mám celkem 3 nabíječky, originální, druhou, co jsem v zimě koupil do práce a teď ještě originální k nový baterce. Všechny jsou celou dobu celkem žhavý. Zásadně je kvůli chlazení nechávám ležet na boku. A zatímco směrem k regulátoru motoru je u baterky pojistka na kabelu, směrem k nabíječce ne. A když jsem koukal na nějaký sady náhradních dílů na Ali, tak je to stejný. V BMS je teda tranzistor, ale je otázka, zda se třeba časem neodpálí, pokud tam lidi zapojujou vypnutou nabíječku.

PH

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230902/183c49dd/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list