PHILIPS LED reflektor - flikr

Jan Půhoný konference na puhy.cz
Sobota Listopad 18 11:17:25 CET 2023

Zdravím konferenci,

před časem jsme zde řešili 100Hz flikr u LED svítidla PHILIPS.

Obrázky destruktivní rozborky zde (20W varianta - 6 řad LED. 10W varianta
popisovaná níže má jen 3 řady).

https://photos.app.goo.gl/VgVxBkRbahPUiBbB9

Nyní mne napadlo zkusit to světlo napájet přímo DC napětím. Ano, zdá se, že
to funguje dobře, flikr je pochopitelně zcela pryč, ani se to nijak
nezahřívá. Pro začátek jsem to zkusil připojit na 90V DC. Svítí 2 řady ze 3
u 10W varianty. Je to tedy evidentně ten driver, který spíná řady LED podle
aktuálního síťového napětí v čase periody.

Otázka zní, na jaké DC napětí mohu jít a jak to udělat pokud možno
bezpečně.

Ty světla mám už namontováné a natahané kabely cyky 3x1,5. Je dobrý nápad
zkusit usměrnit napětí 230V s nějakou malou kapacitou třeba 100uF z PC
zdroje a pustit to do toho? Pokud počítám dobře, v DC to bude dělat
230xSQRT2 = 325V DC.

Nebo spíš dát usměrňovač přímo ke každému světlu? Nebo to napájet z
nějakého DC zdroje, 120V nebo 200V, předpokládám, že někde kolem těch 200V
se už rozvítí i ta třetí řada LED? Přece jen těch 325V mi už přijde dost.

Předpokládám, že tím DC půjde napájet jen světla bez PIR. V té PIR variantě
tam mají na spínání triak. Nebo to zkusit rozsekat nějakým fetem s nějakou
frekvencí aby to neblikalo a fungoval by ten triak? To by asi dost rušilo,
co?

Důvodem proč to řeším je to, že mne nenapadlo že značková PHILIPS světla
budou mít flikr 0-100% 100Hz a máme je už namontované. Nechce se mi to
předělávat, je to 20ks světel v exponovaných polohách. Mám to vše stažené
do jednoho místa, takže není problém tam dát nějaký malý rozvaděč a do něj
cokoliv, třeba malý usměrňovač pro každé světlo. Kabely mezi rozvaděčem
jsou CYKY 3x1,5. Spíš mi jde o nějaké bezpečné jištění když v tom bude DC.

Jak by se tvářil proudový chránič zapojený před usměrňovačem, kdyby na
kabelu s DC napětím došlo k úniku proudu do PE nebo nedej bože dotyku na DC
při nějaké poruše izolace?

Díky za nápady.

Honza Půhoný