Náhrada mechanických tlačítek na maticové klávesnici

Zdeněk Janiš zdenek.janis na brajan.cz
Středa Listopad 15 22:36:28 CET 2023

Přeji pěkný večer,
potřebuji nahradit maticovou klávesnici, která je osazena mikrospínači.

Náhradu bych rád univerzální, tedy spínací prvek by měl umět spínat a
rozepínat bez ohledu na polaritu (AC/DC). Předpoklad je max 24V a proud
<1mA, frekvence "prohledávání" max v jednotkách kHz.

Jedna možnost je sehnat nějaké mocro-relátka - to se mi moc nelibí (opět
mechanický kontakt), je potřeba další bižuterie pro řízení z MCU, atd...

Další možnost je použit optočlen a výstupní tranzistor zapojit do grece,
kde ale bude navíc ztráta vždy na dvou diodách. Asi by šlo použít grec
ze shhottky diod, ale dělá se vůbec?

Pak mě napadlo zvěrstvo, že bych vzal dva optočleny budící diody
společně (paralelně nebo seriově) a výstupní tranzistory zrcadlově
propojit: T1C s T2E a T1E s T2C. Popravdě nevím, zda bych je tím
zbytečně netrápil, i když by to asi mohlo fungovat. Možná místo NPN
sehnat EFT?

Další možnost je, zda již nějaký takový opto-switch neexistuje, ideálně
víc jednotek v jednom pouzdře. A to je hlavní otázka na účastníky
konference.

Děkuji.

--
   Zdeněk Janiš