Re: rozšíření fotovoltaického systému.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Listopad 6 22:16:16 CET 2023

Já bych Vás určitě nikam neposílal.
Jen bych chtěl najít a pochopit rozdíl, pokud tam vůbec nějaký je.
Možná si jen navzájem nerozumíme.

Chování panelu (tj. soustavy diod) jednak plyne z teorie, druhak pak i z
datasheetů reálných panelů.
A kromě toho to již mnoho lidí ověřovalo pokusem.
Četl jsem třeba o jednom celkem důkladném.
Borec měl 2 elektrárny. Velkou hybridní a malou ostrovní. Celkem běžný
stav u lidí, postižených solaritídou. Takoví jich často mívají ještě víc.
Na té velké měl 2 stringy, východ a západ. Každý na samostatném MPPT vstupu.
Tak udělal pokus, že na několik dní dal ty 2 stringy paralelně na jeden
MPPT vstup. Druhý vstup zůstal volný.
No a po těch několika dnech to vyhodnotil.
Ta druhá malá FVE tam měla kontrolní roli, aby se dalo zkontrolovat, že
se srovnávala výroba za srovnatelně slunečných dnů.

No a výsledek byl podle očekávání. Výroba paralelních stringů byla
zhruba stejná, jako za stejné období a stejných podmínek u dvou
samostatných stringů.
Dokonce to snad vyšlo asi 1-2% líp v tom paralelním uspořádání, ale to
je nepodstatné, to je jen nejistota měření.

Mimochodem právě proto dneska běžné hybridní měniče mívají 2 MPPT
vstupy, ale jeden z nich je vyvedený na dvojité svorky a snese
dvojnásobný proud.
Právě proto, aby se na něm daly provozovat paralelní stringy.

Jinak mi není moc jasné, co jste měřil na trafech. Pokud šlo o proud z
panelů, tak ten je DC, tam by toho trafo nenaměřilo.
Ale to je jen asi další důkaz toho, že si jen navzájem nerozumíme a
možná oba myslíme totéž.

PL