Re: [OT] Re: Tester nabíječek na auta.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Listopad 5 23:59:08 CET 2023


Už jsem to od Vás četl i dřív, že je nabíjení endotermický proces.
Ale v praxi jsou baterky při nabíjení teplé.
Aspoň ty malé, na které snadno sáhnu rukou. Ať už 18650 v nabíječce, 
nebo mobil.
Pak by to znamenalo, že nějaké ohmické ztráty musí být větší než 
endotermicita nabíjecího procesu.
Ale pak by totéž zřejmě platilo i ve velkém, u nabíjení baterek do FVE 
nebo auta.
V autech výrobci píšou, že při nabíjení spustí chlazení baterky.
Ohřev pustí maximálně předem, pokud je baterka vymrzlá.
Tak jak to teda je s tou teplotní bilancí?

Díky.
PL

********************

Dne 5.11.2023 v 22:24 Jaroslav Lukeš napsal(a):
> Pro nabíjení je 10°C už málo, nabíjení Li je endotermický děj a pod 
> nulou tam vzniká to co už baterka nikdy nerozchodí.
>
> Buď tomu před nabíjením zatopit, tepelná kapacita je zhruba 1Wh/Ah pro 
> 12V sestavu jako nejhorší případ třeskutých mrazů, takže ve sklepě kde 
> není 30 pod nulou to bude příznivější.
>
> Řešit se to dá 4vrstvým topným PCB vloženým mezi články (meandr jako 
> je u 3D tiskáren), sepnout a baterka si napřed zatopí, než se začne 
> nabíjet. Pokud uvažuji ten sklep, tak 1W/Ah/12V to ohřeje tak za 15 
> minut.
>
> Petr Labaj napsal(a):
>>
>> Zrovna řeším dilema, kam dát baterky k FVE. Jestli do sklepa, kde je
>> v létě do 20°C a v zimě 10-12°C, nebo do obytných prostor kde je 
>> 18-27°C.
>> A říkal jsem si, že těch 10°C už by bylo málo.
>> Pokud by to ale nevadilo, tak z ostatních hledisek by to tam bylo 
>> optimální.
>



Další informace o konferenci Hw-list