Re: Chladič, emisivita a termokamera

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Neděle Červen 25 03:20:00 CEST 2023

"U chladiče s malými žebry bych čekal, že odvod tepla zářením a
prouděním bude (při vysoké emisivitě) skoro 1:1. Nebo se pletu? "

Nebo je správně:-)

Pro emisivitu=1, Pj výkon z jednotkové plochy 1 m^2 , absolutní teplotu
T a Stefan-Boltzmanovu konstantu K=5,67…×10^−8 platí:

Pj = K * T^4 [W/m^2 , m^−2 ·K^−4 , K]

Protože K je docela malý číslo, tak dokud nad ním nevyhraje T^4 , je
vyzařování naprosto zanedbatelné.

300 K ^4 = 81e+8 - Tady někde začínají aspoň pidi čísla, ale na metr, ne
centimetr
400 K ^4 = 256e+8 - Pořád pidi čísla, SiC MOSFET by si liboval, procesor
už ne
600 K ^4 = 1296e+8 - Taví se i bezolovnatý cín, asi 7 kW/m^2 , tedy 0,7
W/cm^2
1000 K ^4 = 1e+12 - Tohle už hezky viditelně svítí a T^4 opravdu
viditelně zvítězilo nad K:
1e+12 * 5,67e-8 = 5,67e+4 W/m^2 , tedy slušných 5,67 W/cm^2 chladiče
Dál už to jde rychle, protože 1,2^4 je cca 2:
1200 K ... 117,5 kW/m^2
2000 K ... 0,9 MW/m2

Závěr: Dokud to viditelně nesvítí, tak od vyzařování nic neočekávat.

(tak jsem zvědavej, zda mocniny správně projdou)

PH