Modernejsie nahrady za watchdogy

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Středa Červen 14 22:52:16 CEST 2023

Vždycky to záleží na situaci. Nejvíc podivných krabiček s procesorem mi
běhalo po republice jako zařízení pro svolávání dobrovolných hasičů.
Byla to deska do radiostanice VR21 a nejhorší co se mohlo stát bylo, že
rádio zůstalo trvale zaklíčováno. Což by sice vadilo, ale nepamatuji se,
že by to někdy nastalo a počítám, že než by se povedlo sehnat někoho,
kdo by to vypnul, stejně by shořel zdroj nebo ta VR21. V některých
verzích ani ten WDT nebyl.
Na kopcích jsme měli několik převaděčů, to bylo složité zařízení s
průmyslovým PC, to už mělo nezávislý reset po GSM, ale stejně to bylo
prd platné, když do toho napřímo prásknul blesk. To se stávalo v létě
poměrně často a výlet se dal využít i jinak, většinou to byl příjemný
pokec s lidmi od jiných firem, kteří tam měli svá zařízení a kterým to
samozřejmě odešlo taky. A časem jsme se to naučili dělat odolnější, tady
spíš záleželo na tom udržet to celé na stejném potenciálu, takže tlustá
měděná šína, čtvrtvlné pahýly, data po optice atd.
Jen jednou jsem musel řídit pomocí PLC velký stroj a blokování
nebezpečných stavů bylo stejně za pomoci pomocných kontaktů ovládacích
relé. PLC mělo tehdy obvyklý obvod 7705, běhalo bez problémů přes 20 let
a rozhodně to bylo spolehlivější než původní čistě reléová logika.

Mrazík