RE: [MECH] Klíček k hodinám

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Neděle Červenec 30 22:31:27 CEST 2023

Celkem normální je to dělat na obrážečce (samostatný stroj nebo obrážecí hlava u nástrojařské frézky). Použije se čtverhranný nástroj kterým se postupně do předvrtané díry „vyšťouchá“ jeden roh po druhém (musí se postupně přidávat, hobluje se to po setinkách). Jednorázově se to dá udělat na soustruhu. Do univerzály se upne obrobek, do suportu čtverhranný nožík (dobrý je třeba polotovar Radeco, případně na čele lehce přibroušený) a ručně se suportem pojíždí sem tam a příčným suportem se nástroj přisunuje do řezu. Klíček k hodinám tipuju tak na čtvrt hodiny práce.

Aleš Procháska

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Ales Filip
Sent: Thursday, 27 July, 2023 21:12
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: [MECH] Klíček k hodinám

Dobrý den,

Dostal jsem staré pendlovky bez klíčku na natahování. Klíček jsem vyrobil tak, že jsem do čtverce slisoval trubičku. Teď jsem ale sehnal originál klíček, a už několik hodin přemýšlím, jak ho ten hodinář v té době dokázal vyrobit.
Je to kus kulatiny ca 6mm, a v něm je čtvercová díra o hraně cca 4mm, hluboká asi 15mm, a docela přesná. Kdyby byla průchozí, tak bych řekl, že ji vypiloval, ale slepá díra o takových rozměrech? Že by udělal kulatou diru, a potom ji zválcoval okolo čtyřhranu se mi nezdá, i když je materiál nějaká mosaz.
Napadá vás, jak je to vyrobeno?

S pozdravem,
--
 Ales Filip