Re: [MECH] Klíček k hodinám

glajc.hwnews na seznam.cz glajc.hwnews na seznam.cz
Sobota Červenec 29 21:19:05 CEST 2023

Bez problému to lze vyrobit takto:
Do kulatiny vyvrtáme díru o uhlopříčce čtyřhranu. Vložíme závitník, velikost
dle požadovaného čtyřhranu. Za stálého otáčení poboucháme kladivem, začínáme
odspodu díry a postupujeme k okraji. Fajnšmekři to po povrchu líznou na
soustruhu či vrtačce. Místo závitníku lze použít jakýkoliv čtyřhran, jediná
podmínka je tvrdost nebo kalitelnost. Závitník často bývá po ruce. Dá se to
i za tepla, ale není to fér vůči závitníku. Zastudena to trvá déle, ale jde
to bez problému. Myslím, že tímto způsobem to šlo vyrobit i před sto lety.

pg
---------- Původní e-mail ----------
Od: Ales Filip <nostromo na khnet.info>
Komu: hw-list na list.hw.cz
Datum: 27. 7. 2023 21:15:18
Předmět: [MECH] Klíček k hodinám
"

Dobrý den,

Dostal jsem staré pendlovky bez klíčku na natahování. Klíček jsem vyrobil
tak, že jsem do čtverce slisoval trubičku. Teď jsem ale sehnal originál
klíček, a už několik hodin přemýšlím, jak ho ten hodinář v té době dokázal
vyrobit.

Je to kus kulatiny ca 6mm, a v něm je čtvercová díra o hraně cca 4mm,
hluboká asi 15mm, a docela přesná. Kdyby byla průchozí, tak bych řekl, že ji
vypiloval, ale slepá díra o takových rozměrech? Že by udělal kulatou diru, a
potom ji zválcoval okolo čtyřhranu se mi nezdá, i když je materiál nějaká
mosaz.

Napadá vás, jak je to vyrobeno?

S pozdravem,

--