Co su to a preco su tie pretoky?

Martin Záruba swz na volny.cz
Pátek Červenec 28 08:57:33 CEST 2023

Nejprve pár dat z měření. Stringy ze dvou panelů.

Noc, téměř tma:

Napětí naprázdno : 1,8 V    Proud nakrátko: 0,02 mA

K stringu připojeno napětí 80V    Zpětný proud 0,21 mA

Zataženo:

Napětí naprázdno : 90,2 V    Proud nakrátko: 0,73 A

Napětí při optimální zátěži: 81 V    Proud: 0,702 A    Výkon: 56,862 W

Napětí při skutečné zátěži: 78,8 V    Proud 0,709 A    Výkon 55,869 W

Slunečno, panely jsou orientované východovýchodojih

Napětí naprázdno: 87,4 V    Proud nakrátko: 9,81 A

Napětí při optimální zátěži: 78,8 V    Proud 9,07 A    Výkon: 714,71 W

Napětí při skutečné zátěži (baterie 10%): 74,4 V    Proud 9,28 A
Výkon: 690,4 W

Napětí přiskutečné zátěži (baterie 50%): 76,8 V    Proud 9,18 A
Výkon: 705 W

Napětí přiskutečné zátěži (baterie 90%): 79,2 V    Proud 8,07 A
Výkon: 639,1 W

Skutečný výkon stringu je tedy cca 700W, při úplném nabití baterie méně,
ale to mě netrápí, obvykle stejně není pro proud využití.

Proti optimálnímu stavu s MPPT jsem tedy na 700/715*100=97,9% výkonu.
Pokud MPPT nabíječ bude mít účinnost 99%, přišel jsem o 1,1%, tedy asi
8W na každém stringu, celkem o cca 70W. Za 1000 hodin svitu ročně tedy
70 kWh což je cca 500 Kč. Návratnost nabíječe za 10 000 Kč by tedy byla
cca 20 let.

Z měření je tedy jasné, že zpětný proud 0,21 mA je zcela zanedbatelný.
Stringy jsou proto spojeny paralelně, proud každého bude měřit Hallova
sonda, ale nemám to dodělané. Pouze mezi stringy a bateriií je
stejnosměrný stykač, ale zatím nikdy nevypnul. Každý string má jistič,
jeho úkolem je odpojit string pokud by v něm (nebo na kabelu) došlo ke
zkratu a významný proud tekl obráceně.

Baterie má 24 článků LiFePo 208Ah. Takže napětí mezi 74,4 až 79,2 (80,2) V.

Střídače jsou spojné paralelně a připojené přes 100A tavnou pojistku k
baterii.Mají na DC straně MPPT, schopný pracovat v rozsahu 45 až 90 V.

Dále je k baterii připojeno topné těleso určené pro stejnosměrné
napájení se třemi sekcemi na 24V zapojenými do série. Toto těleso ovládá
mosfet přes PWM, které vytváří Arduino.

Napětí každého článku je přivedeno na optočlen a jeho výstup přes
analogový multiplexor (Arduino nemá dost analogových vstupů) na Arduino.
PWM se snaží udržovat baterii na cca 80%, ale pokud není dost odběru,
šlo by až na 95% (to nevím, zda je dobře).

Chci, aby řídilo i aktivní balancer. Mám momentálně 3 a všechny stojí za
houby, balancovací proud je moc malý, takže především pokud je baterie
skoro vybitá, nedokáží lepší články pomoct slabším a vybíjení se musí
vypnout. (To umí střídače).

Střídače hlídají, aby nebyl přetok do sítě.

Střídače splňují podmínku pro dotaci.

Martin Záruba