HE3DA webshop

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Červenec 27 15:34:50 CEST 2023

Já teď ke svému budoucímu soláru kupuju vysokonapěťové baterky 11.6 kWh
za zhruba 110 tis. Kč. Je to jeden master modul a jeden slave modul.
Tady je to obvyklá cena kolem 10 000 Kč/kWh (ceny s DPH).
V řecké, italské nebo slovenské měně tedy něco kolem 400 E/kWh.

Baterky jsou inteligentní, mají vevnitř BMS.
Jsou vysokonapěťové, každý modul kolem 115V.
Když se skládá víc modulů do jednoho úložiště (jdou maximálně 4), tak
se zapojují sériově. Takže u mých 2 modulů bude napětí 230V.
Nízkonapěťové baterky bývají levnější.

Je to technologie LiFePO4, tedy "nehořlavá" lionka s dlouhou životností.
Konkrétně na tu mou baterku dávají 10 let záruku.

Takže proti LiFePO4 baterkám nemá (podle mě) ta HE3DA nic zajímavého navíc.
Zato má navíc vysokou cenu a podivné rodiče.

*****

Dovolím si jednu úvahu na téma baterek a e-aut. Protože mě e-auta docela
zaujala (i když jsem byl dříve jejich odpůrcem), tak kolem toho dost čtu.
Mimochodem o (asi) perspektivitě e-aut mě přesvědčilo to, jak moc do
toho šlape Čína.

V baterkách do aut je prý slušná výrobní cena kolem 100 USD/kWh.
Musk se svou velkou baterkou (velikost 4680) a novým výrobním postupem
tvrdí, že se dostane na 50 USD/kWh.

Tak sakra kde je ten zakopaný pes, proč musí být e-auta tak drahá?
Pohonná jednotka přece musí být v elektrice o dost levnější než dnešní
spalováky se všemi moderními vychytávkami jako dvouhmotovým setrvačníkem,
složitou převodovkou, náročným vstřikováním, turbem a co já vím čím vším.
A pokud je výrobní cena třeba 70 kWh baterky opravdu 7000 USD, tak to
snad skoro musí být schopní na výrobně jednodušším elektromobilu jinde
ušetřit.

PL