kviz na piatok: EMC testovanie

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Neděle Červenec 16 09:18:23 CEST 2023

> Myslíte, µe je je±tě prostor pro náhodné vynálezy garáµového typu?

O garazi som nenapisal ani riadok.

> Skoro se bojím, ľe uľ ne. ®e to snadné uľ bylo vynalezeno.

Nikdy ziadny vynalez/objav nebol lahky. Nikdy.

> ®e dneska uľ se zkoumají ty nejednoduché věci, které větąinou vyľadují
> nákladné vybavení.

Objavy a vynalezy su obvykle nahoda, vedlajsi vyhonok; ale strom tam musi
byt. To bola moja pointa: tie peniaze vyhadzovane na drahe cajky v
ustavoch bez priamociarych vystupov kde sa vedci hraju, v skutocnosti
nevieme dopredu, ci budu uzitocne, to sa ukazuje vzdy dodatocne, ci boli;
ale bez nich to nejde.

> Napadá Vás nějaký průlomový vynález z poslední doby, který by vznikl
> takto náhodou?

Napr. sildenafil https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7097805/

Hoci otazne je, co myslite "poslednou dobou". To, co je objavom/vynalezom
vcerajska, sa do nejakeho povedomia ci praktickeho uzitia dostane o
niekolko desatroci.

Naviac, drviva vacsina objavov a vynalezov je uzko specializovana. Ze to je
objav/vynalez poznate tak, ze skupina vedcov v danej oblasti (tipkovia v
okuliaroch a bielych plastoch, ako to je vystizne dokumentovane Jirankom)
zacnu znicoho nic jedneho z nich potlapkavat po pleci a potriasat mu rukou.

> Nobelovky se myslím za konkrétní literární dílo nedávají.

Uz nie. Hemingway bol posledny, a aj ked u neho sa snazili to formulovat
kompromisne, bol to skandal.

wek