kviz na piatok: EMC testovanie

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Červenec 15 18:11:06 CEST 2023

Však já vím, že se tady podobné věci nesmí nijak zpochybňovat. U svaté
krávy v Indii
se taky nesmíte ptát proč je vlastně svatá.
Ale nakonec když je tady velká množina nadšenců do podobných výzkumů,
tak v rámci
vyrovnávání se nějaký ten skeptik snad taky snese.

Potřebnost vysokých škol přírodovědného a technického zaměření jste
jistě napsal jako
srandu, tak to pomiňme.

Ale s tím NKU už to myslím stojí za rozvinutí.
Nějaký velký starý bíly muž (už si nepamatuju kdo) řekl, že pokud se
smysl nějakého
projektu nedá napsat na druhou stranu vizitky, tak nemá smysl se tím
zabývat.
Jistě je to velká nadsázka, ale základ (podle mě) pravdivý je.

Myslím si, že každý výzkum by měl ve svém DNA mít to, čím jeho výsledky
_prakticky_
přispějí lidstvu. Nakonec platí to běžní lidé, tak pro ně by měl
existovat někdy
v budoucnu nějaký přínos.
Samozřejmě že ta cesta nemusí být přímá, na 1 hop. To u základního
výzkumu jaksi
není možné. Ale musí (podle mě) být jasné, k čemu praktickému to (klidně
po mnoha
hopech) dospěje. Fantazie je mnohem rychlejší než věda a experimentální
ověření.

Takže není nijak přehnaný požadavek, aby budoucí dopady byly známé dopředu.
Nebo aspoň výrazně pravděpodobné. S tím, že bychom měli mít schopnost i
brzdit.
A mělo by to být i kontrolovatelné, proto ta zmínka o NKU. Dělat výzkum
pro výzkum,
tedy výzkum pro radost, si může dělat někdo za své vlastní peníze. Ale
za peníze
běžných lidí by měla existovat představa, jak se to někdy v budoucnu
projeví kladně
na jejich životech. Nejen na životech těch výzkumníků.
A neměla by vzniknout situace, kdy pak už je něco "too big to fail" a je
pro to třeba
najít možná i uměle nějakou náplň už jen proto, že co jinak s tím.

Nějaké vedlejší výsledky (které se s oblibou zmiňují, třeba WWW z CERNu)
nejsou
argument. Je to jen prostý efekt toho, že na hromadu dáme spoustu
chytrých lidí,
tak je logické, že vymyslí něco rozumného i mimo hlavní směr dané
organizace.
Kdyby ti lidé pracovali v jiných organizacích, tak by to pravděpodobně
vymysleli taky.

Argument, že bohatá společnost si může dovolit dělat i drahé výzkumy pro
radost
a ne pro dopad do praxe taky moc neberu. Byla by to pravda, kdyby
neexistovala
spousta jiných oblastí, kde by výzkumy mohly mít pro konkrétní lidi mnohem
hmatatelnější výsledky.
Kdybych si dovolil mezioborové přerozdělení, tak třeba základní výzkum
ve směru
degradace lidského mozku s věkem (stařecká demence, ale i Alzheimer a další)
je něco, jehož případné praktické výsledky by se pravděpodobně dotkly
dříve nebo
později každého z nás. A zřejmě výrazně silněji než to, jestli někdo
experimentálně
ověří existenci božské nebo ďábelské částice. Nebo jestli nějakým šíleně
drahým
dalekohledem zjistí, že v nějaké galaxii 120 milionů světelných let
daleko je nějaká
zajímavý hvězda.

PL