kviz na piatok: EMC testovanie

balu balu na k-net.fr
Sobota Červenec 15 11:01:02 CEST 2023

jednym z ucelov piatkovych kvizov na hw liste je ukazat nieco neobvykle,
ale technicky casto zaujimave. Po kvize nasleduje odpoved a diskusia :-)

Kazdy kto chce nieco seriozne robit, potrebuje adekvatne vybavenie. Inak
to nedokaze robit vobec, alebo nie v pozadovanej kvalite, alebo case. Ak
chcu dane veci robit, musi sa najst sposob ako zaobstarat potrebne
vybavenie. Poznam zivnostnikov, ktori maju doma metrologicke multimetre
a etalony napatia, ktori vybudovali lepsie a modernejsie studia ako v
profesionalnom rozhlase, alebo maju specialne pristroje v cene domu,
ktore ich proste zivia. A taktiez sa v rackoch v CERNe najdu osciloskopy
z triedy Owon, alebo generatory Rigol.

To ale nebolo ucelom kvizu, aby sme predisli dalsiemu zavzdusnovaniu,
vysvetlim povod prezentovanej fotografie.

Vznikla uplne zamerne, ako som vravel. Ma to velmi dobry dovod. V nasom
laboratoriu mam na starosti elektromagneticku kompatibilitu,
laboratorium ktore sa stara o merania a ucim kurzy. Teraz meriame novo
vyvinuty, velmi presny senzor polohy zalozeny na optickom principe,
ktory je vhodny do tazkeho priemysleneho prostredia, do vysokej
radiacie, nizkej teploty, alebo proste tam, kde sa neda pouzit
elektronika. Testujeme emc parametre. Ked som to uz mal na stole tak som
nemohol nevyuzit prilezitost a z cisto pedagogickych dovodov si urobit
si fotografiu do prednasok. Moj styl vyuky nie je konstatovat fakty,
ktore sa bez rozmyslania preberu a bude skuska, ale naopak sa snazim
studentov diskusiou priviest na to, aby sami dosli na riesenie, alebo
vysvetlenie fenomenu.

A testovacie protokoly hovoria otestovat vsetky interfejsy. Tak sa vezme
ten kapacitny vazobny geret, strcia sa do neho kable, prskne sa tam
vyboj, sleduje co to urobi. Potom sa vezme dalsi, dalsi, dalsi. Vsetky.
Potom sa ukaze fotografia testovacieho geretu so zltymi kablami, lebo
protokol vravi, ze vsetky. A par ludom hned dopne, ze aha... Asi treba
rozmyslat.

A nasleduje kapitola o ESD vybojoch. Obehat vsetky potencialne citlive
miesta, do kazdeho nechat preskocit vyboj. Otazka a co opticke
konektory? Na co 99% odpovedi je v style naco, ved to je opticky
konektor. Co to ma co docinenia s ESD vybojom. No a chyba lavky...
Niektore maju kovove casti, konstrukteri to podcenili a mal som uz
niekolko zariadeni ktore som dokazal resetovat ESD vybojom na opticke
konektory.

Takze tak. Ako som v prvotnom emaile pisal, bolo to pripravene zamerne,
nie som uplne retardovany :-)

b.