Re: Elektroměr

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Červenec 12 19:15:34 CEST 2023

Když Vám jednou fází teče dovnitř spotřeba 2kW, a druhou fází teče ven 1
kW (třeba je sít výrazně nesymetrická, ne Vaší vinou), tak při součtovém
měření byste zaplatil za 1 kW (tedy třeba za hodinu stabilního toku za 1
kWh). Tu 1 kWh elektrické práce jste skutečně reálně spotřeboval. A
ještě jste přispěl k vyrovnání té nežádoucí nesymetrie.

Při měření po fázích zaplatíte za 2 kW příkonu, a pak ještě zaplatíte za
ten 1 kW, který jste poslal zpět takto:
- U 2-kvadrantového měření to zaplatíte stejně jako byste to
spotřeboval, takže celkem platíte za 3 kW (silovku i distribuci).

- U 4-kvadrantového bez povolených přetoků dostanete výraznou pokutu za
překročení povoleného technického přetoku. Takže platíte za 2 kW silovku
a distribuci, plus pokutu.

- U 4-kvadrantového s povolenými přetoky zaplatíte za distribuci
(stejně, jako byste to odebral) a pak (pokud máte domluvený prodej) za
to můžete něco dostat, ale rozhodně méně, než za kolik jste to z té
druhé fáze nakoupil. Pokud domluvený prodej nebo nějakou tu virtuální
baterku nemáte, tak nedostanete nic. Tedy za reálně spotřebovanou 1 kW
zaplatíte za 2 kW elektřinu+distribuci a k tomu ještě za 1 kW distribuci.

PL