Re: Hybridní solární měnič - obecný princip

Halen na seznam.cz Halen na seznam.cz
Úterý Červenec 11 15:41:54 CEST 2023

Dobrý den,

nemám sice Solax, ale Sunways (také pasivně chlazený s lepší účinností než
Goodwe) a myslím si, že při zapnutí střídač vyhodnocuje síť a testuje
tvrdost sítě. V okamžiku, kdy by síť nevyhovovala, tak zahlásí chybu. proto
se domnívám, že přemosťující rezistory by vyhodnotil jako chybu. Zároveň
tyto střídače mají vestavěné ochrany na izolační odpory mezi fázemi a zemí a
to samé u PV vstupu z panelů a testování DC na výstupu. To jen pro doplnění
co všechno střídače hlídají...

Honza

---------- Původní e-mail ----------
Od: Petr Labaj <labaj na volny.cz>
Komu: hw-list na list.hw.cz
Datum: 11. 7. 2023 15:31:47
Předmět: Re: Hybridní solární měnič - obecný princip
" Já doufám, že 10 kW měnič (max. 5 kW na fázi) všechny spotřebiče ustojí i
bez pomoci gridu.
Zatím asi největší zátěž dá 1.5kW 1f asynchronní motor v kompresoru při
startu.
Vše ostatní je buď slabší (bruska, vysavač atd.), nebo je to odporová zátěž
(trouba, konev, pračka, myčka), nebo to má slowstart.
A nové velké spotřebiče zásadně kupuju v 3f provedení.
Navíc mě měření a regulace baví. Tak udělat u velkých spotřebičů
mechanismus, zabraňující souběžnému startu a provozu, by mě asi bavilo.
Dělám to i teď, i když ručně. Pokud jede v kuchyni trouba, tak k ní si
pustím maximálně mikrovlnku nebo konev, ale ne obě najednou.
Zatím je vše v kuchyni na 1 fázi, po instalaci soláru ale předrátuju a
rozdělím.

Jak ten měřák vyhodnotí vypnutí gridu nevím. Pokud ve vnitřní instalaci jsou
i nějaké generující spotřebiče, tak to nemůže být jen tím, že měnič na
chvíli vypne výstup a měřák testuje pokles napětí.
Odběr nějaké 4W na tom toho moc asi nezmění. Pokud je roztočený 2kW motor,
tak ten má v sobě naakumulovanou řádově vyšší energii.

PL

******************

"
Obávám se, že se stane zhruba toto:

Na odporech bude nějaký malý, nepodstatný úbytek a všechno funguje. Zapnete
nějaký spotřebič, který má velký startovní odběr, typicky třeba jednofázový
motor. Střídač tu pecku nedá, a odpory samozřejmě také ne. Pokud se ale
střídač nevypne, poklesne na něm napětí. Na úbytek na odporech zareaguje
logika, která dá povel stykači, ale sepnutí bude trvat několik ms. Do
střídače přijde plné napětí v okamžiku, kdy již pracují výstupní
tranzistory, ne na začátku, kdy si osahává síť. A tento šok nejspíš
neustojí.

Stalo se mi to dokonce se starou verzí fw, kde stačila měkkost gridu a
střídač odešel. Prodejce to uznal, asi jsem nebyl první a dostal jsem stejně
vypadající, ale zjevně s jiným fw (trošku má jiné menu na displeji). Ten
funguje OK.

Ještě k tomu trvalému odběru z gridu: Ono je to v podstatě nutné. Představte
si, že ke střídači připojíte motor, který se ale je schopen chovat jako
generátor pohánění setrvačností kotvy. Vypnete grid, ale on stále vidí
napětí a jede dál, motor utáhne. No a někdo si sáhne na vodiče, které
vypnul. Proto střídač jakmile vyhodnotí výpadek gridu (přestane sonda
ukazovat odběr) okamžitě vypne.

Martin Záruba