Re: Hybridní solární měnič - obecný princip

Martin Záruba swz na volny.cz
Úterý Červenec 11 14:31:51 CEST 2023

Obávám se, že se stane zhruba toto:

Na odporech bude nějaký malý, nepodstatný úbytek a všechno funguje.
Zapnete nějaký spotřebič, který má velký startovní odběr, typicky třeba
jednofázový motor. Střídač tu pecku nedá, a odpory samozřejmě také ne.
Pokud se ale střídač nevypne, poklesne na něm napětí. Na úbytek na
odporech zareaguje logika, která dá povel stykači, ale sepnutí bude
trvat několik ms. Do střídače přijde plné napětí v okamžiku, kdy již
pracují výstupní tranzistory, ne na začátku, kdy si osahává síť. A tento
šok nejspíš neustojí.

Stalo se mi to dokonce se starou verzí fw, kde stačila měkkost gridu a
střídač odešel. Prodejce to uznal, asi jsem nebyl první a dostal jsem
stejně vypadající, ale zjevně s jiným fw (trošku má jiné menu na
displeji). Ten funguje OK.

Ještě k tomu trvalému odběru z gridu: Ono je to v podstatě nutné.
Představte si, že ke střídači připojíte motor, který se ale je schopen
chovat jako generátor pohánění setrvačností kotvy. Vypnete grid, ale on
stále vidí napětí a jede dál, motor utáhne. No a někdo si sáhne na
vodiče, které vypnul. Proto střídač jakmile vyhodnotí výpadek gridu
(přestane sonda ukazovat odběr) okamžitě vypne.

Martin Záruba