MPPT, dotaz

Martin Záruba swz na volny.cz
Pátek Červenec 7 09:50:29 CEST 2023

No ale to by bylo špatně. Předpokládám, že spíš bude třeba step-down.
Takže paralelně k vstupu regulátoru dostatečně velký kondenzátor
blokovaný keramikou. Pak mosfet, ovládaný PWM, do země shotkyho dioda a
do série s topným tělesem cívka. V sepnutém stavu bude protékat proud
především z kondenzátoru na vstupu přes cívku do tělesa. V cívce se
tvoří magnetické pole. Až tranzistor rozepne, pokračuje proud přes
shotkyho diodu opět do tělesa a postupně klesá, s časem cca R (tělesa) x
L (cívky). Současně se kondenzátor na vstupu nabíjí z panelu. Kapacita
kondenzátoru musí být dostatečně velká, aby vstupní napětí moc
nekolísalo. Pokud např. frekvence bude 100 kHz a střída 1:4 bude doba
sepnutí 8uS a rozepnutí 2uS. Pokud připustíme kolísání napětí na
kondenzátoru o 5V a panel dává 10A, bude třeba kapacita 10V / 5 A x 2 uS
= 4 uF. To jde snadno zrealizovat i kdybyste měl napětí panelu 300V. Za
stejných podmínek poteče cívkou cca 12,5 A a na tělese bude cca 240V. Na
i ndukčnosti cívky zase tolik nezáleží, čím bude větší, tím méně bude
napětí zvlněné. Dokonce i kdybyste to zjednodušil natolik, že tam nebude
vůbec cívka, bude to fungovat. Shotkyho diodu bych tam nechal, protože i
přívody k tělesu mají nějakou indukčnost a při rozepnutí tranzistoru by
se na něm objevila špička, která by mu nemusela udělat dobře.

Martin Záruba