Re: Hybridní solár včetně dotace svépomocí - jde to?

AZe aze na seznam.cz
Pondělí Červenec 3 10:00:51 CEST 2023

Jo, časy a morálka se mění. Ještě nedávno v této konferenci byly jakékoli
dotace považovány téměř za zločin na těch, kteří to těm dotovaným platí. Jak
vidno, už je to jinak.....
Podobné je to s odpůrci elektromoblity. Je to drahé a hlavně neekologické,
chudáci děti, které tam kdesi těží kobalt a toho CO2 je víc, než u dnešních
aut, výfuky to má v uhelných elektrárnách atd. atd..... kdyby těmto zásadový
ekologistům někdo nabídl Teslu za 500k, budou bivakovat u prodejen jako za
komunistů na Favority...
Jo, morálka a zásady jsou velmi pružné věci.
aze

-----Původní zpráva-----
From: Vláďa Anděl
Sent: Monday, July 03, 2023 9:37 AM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Hybridní solár včetně dotace svépomocí - jde to?

sice máte pravdu, ale... já ten masivní nástup fotovoltaiky vnímám jako
začátek revoluce srovnatelné s tím, když se tady koncem 19. století
tavily miliony tun železa, budoval se průmysl a stavěly se železnice. To
všechno používáme ještě dnes, i když nějaká údržba a obnova probíhá
neustále. Takže musí dojít k zásadním změnám v síti tak, aby tohle mohlo
fungovat. Ještě před rokem psali, že z fotovoltaiky máme asi 3% energie.
Dneska už je to možná přes 4% a pokud by se fotovoltaikou pokryly
všechny střechy, které jsou dnes nevyužité, mohlo by to údajně pokrýt
teď nevím, jestli tam psali 22, nebo dokonce 27%. Prý máme na FVE v
rámci EU nejnižší dotace a taky nejnižší procento energie z FVE. Taky
jsme měli solární barony, kteří na dlouho změnili veřejné mínění. Soláry
nás sice nespasí, ale pomůžou.

Energetici rádi mluví o tom, jak musí posilovat sítě a jak se
fotovoltaika musí zálohovat plynovými elektrárnami. Jsem přesvědčený, že
ani v jednom nemají pravdu. Odběr energie je decentralizovaný a logicky
tomu nejlíp vyhovuje decentralizovaná výroba. Zásadní je levná akumulace
a to včetně dlouhodobé akumulace léto-zima. Lithium je drahé, ale ve
vývoji jsou i jiné typy baterií. Nedávno někde u Arabů prezentovali
obrovskou baterii síra-sodík. O tomto systému se mluvilo už před 20
lety, jen byl problém ten separátor z Al2O3. Ale technologie se vyvíjí.
Pak dlouhodobá akumulace do vodíku, tam se taky snaží o větší účinnost.
Těch systémů je docela dost a něco z toho se určitě prosadí. Myslím si,
že když si teď pořídím baterii LiFePO4, tak než skončí její životnost,
budou tady baterky levnější a s větší kapacitou. Ale ta velká a
dlouhodobá akumulace bude v energetických centrech, něco menšího i v
komunitních centrech. Podnikání v akumulaci bude založené na rozdílech
ve spotových cenách, jak se o to už dneska snaží lidi s FVE a s baterkou.

Nekoukejte na ekonomickou návratnost FVE přes současné ceny energie a
distribučních poplatků, jsou to všechno dlouhodobé investice a ty ceny i
způsoby podnikání se ještě budou dost měnit. Já to beru tak, že mi
baterku z větší části zaplatila dotace, takže přejdu na spotové ceny a
budu tu baterku naplno využívat a tím podporovat stabilitu sítě. A až za
10-15 let odejde, buď si koupím nějakou lavnější a lepší, nebo budu za
rozumnou cenu využívat akumulaci přes síť.

Anděl