Re: OT: vodní filtr

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Neděle Červenec 2 00:11:23 CEST 2023

Preji hezký večer,

do debaty se zapojuji trochu pozdě, za to se omlouvám.

Právě absolvuji nějaké to studium ve vodohospodářství a pro začátek paní
přes hygienu vody není úplně nadšená z těchto domácích filtrů. Její
slova "pokud domácí ví, co dělá ..." byla poměrně jasná.

Třeba v Praze, kde jsme posledně prolézali vodárnu v Podolí, se bere
voda ze tří zdrojů (Jizera, Želivka, Vltava) a pokaždé je to voda říční,
tedy obsahující hormony, antibiotika, bakterie všeho druhu. Proto se
voda filtruje přes hrubá a jemná česla, čiřiče, pískovou filtrací, přes
GAU (granulované aktivní uhlí) a teprve potom jde do sítě, kde se mixuje
s vodou z dalších zdrojů. Připravuje se doplnění membránové filtrace
přávě kvůli lékům a hormonům, dokonce to bude pro města nad 10000 EO za
pár let povinné. Je to docela věda a vyžaduje to stálé sledování, včetně
hraček jako jsou pstruzi ve vodárně :-).

Pokud máte tvrdou vodu nebo vodu s příměsemi látek, udělejte si jako
úplně první věc rozbor aspoň v krácené podobě, my za takový platíme 870
Kč bez DPH a teprve na základě výsledků z rozboru dělejte opatření.
Nasadit na přívod vody filtr jenom podle pocitu je prostě chyba.

Když si projdete web, najdete u katexových filtrů aspoň u slušnějších
prodejců dost často tento nebo podobný odstavec:
"Ideální pro okamžité snížení tvrdosti vody pro technické účely – voda
do parních čističů, žehliček, čističek vzduchu, bazény a vířivky, voda
do topení a prostě všude tam, kde je nežádoucí tvrdá voda a riziko
usazování vodního kamene."
(https://www.aqua-shop.cz/zmekcovace-vody/filtr-na-vodu-katex-mini/)

Tudíž, když to zapojíte před technické spotřebiče nebo před koupelnu, je
to naprosto v pořádku, ale spolehlivě pitná ta voda prostě není. Resp.
výrobce vám kvalitu pitné vody nezaručí. Záleží kromě tvrdosti i na tom,
jaké máte pH, někdy i na přítomnosti dalších látek. Mimochodem, i v té
vodárně v Podolí nejdříve srovnají pH, aby iontoměniče byly účinné. Ve
velkém se iontoměniče, většinou měníte hořčík a vápník za sodík, tedy
vytváříte si jiné soli, neusazují na spotřebičích, ale mohou mít jiné
projevy. Některé soli se vyvločkují a zachytí je filtr, jiné nikoliv.
Může se navíc stát, že kromě uhličitanu vyměníte ionty i u síranů nebo
jiných solí a tam to může být ještě veselejší koktejl. Nejvíc mě asi
zaujala věta u jednoho druhu změkčování "hořčík a vápník zamění za sodík
nebo vodík". Mno vodík - to pak bude trošku kyselina a je otázkou, na
čem si ta kyselina pochutná.

My u nás v obecním vodovodu máme vodu ze studní a zářezů a upravujeme ji
minimálně, i když máme extrémně měkkou vodu se všemi projevy, jako že
"žere" armatury. Ale ta voda je _dobrá_. Když začneme s jakoukoliv
úpravou, voda prostě ztratí chuť. Voda po průchodu aktivním uhlím nebo
jinými iontoměniči prostě už pocitově dobrá není. Ale píšu o naší vodě z
jiného důvodu. Když na jaře začneme se zvýšených chlorováním, byť v
minimální dávce, stěžují si lidé na změny ve vodě - barva, chuť. Ten
prevít chlor zreaguje s kdečím neškodným, na co přijde, a pak vytváří
látky, které jsou vidět a cítit. Potom se může stát, že krátkodobě
naměří laboratoř chlorečnany nebo že je voda do žluta zbarvená.

Radu už vám někdo psal - vodu na pití a vaření si vyveďte před filtrem.
Za filtrem, a to zvláště pokud to změkčení bude výraznější, nebo ještě
lépe s nižším pH, bude se vám z potrubí uvolňovat kdeco, co se za léta
používání usadilo. Kyselá a měkká voda navíc sežere litinu, železo i
mosaz (mně naposledy pojišťák před bojlerem). To řekněme, že sloučeníny
železa, mědi a zinku nejsou úplně to ideální pro organismus.

Pokud domácí ví, co dělá ...

Standa

P.S.: Pokud se vám vápník usazuje ve varné konvici, změkčuje ta konvice
vodu na kafe mnohdy levněji než jakýkoliv filtr.