RE: Expozimetr pro zvětšovák

Zdenek zdej na atlas.cz
Sobota Prosinec 23 08:47:45 CET 2023

Když jsem se tím před mnoha lety zabýval, používal jsem ke snímání
fotoodpor. Už si to moc nevybavuji, ale nějak jsem to digitalizoval s MCU
8048, asi jednoduše RC článkem. Pak proběhla nějaká aproximace podle tabulky
a zobrazení expozičního času...

Zdeněk

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Petr Zapadlo
Sent: Saturday, December 23, 2023 8:27 AM
To: HW-news
Subject: Expozimetr pro zvětšovák

Zdravím,

syn se nadchl pro klasickou černobílou fotografii a vytáhl zaprášený
zvětšovák :-).

Dělá  pokroky a tak jsem mu to chtěl zjednodušit a zmenšit počet
expozičních zkoušek a udělat expozimetr.  Zkusil jsem PoC z toho co jsem
doma - OpAmp LM324 a fotodiodu BPW34. Dioda zapojena jako proudový zdroj
do zkratu (mezi GND a - vstup), zpětná vazba odporem a kondenzátorem.
Dopracoval jsem se ve zpětné vazbě až k 6M8 aby to vůbec pod zvětšovákem
něco dělalo. Při nejmenším formátu co děláme se výsledné napětí
pohybovalo někde kolem 0,1 - 0,2V  a bylo patřičně
nestabilní.Předpokládám, že při použitém odporu v řádku MOhm se
uplatňují všechny ty nepříjemné věci (vstupní proudy a napěťové a
proudové nesymetrie OZ) , LM324 pro tohle použití asi není úplně ten
vhodný model.

Zvažoval jsem i fototranzistor, ale ten zase musím linearizovat - tohle
zapojení fotodiody má kouzlo v linearitě a následné snadné kalibraci a
přepočtu na potřebný čas.

Doporučíte vhodný OZ na takovéhle nanoampérové hrátky?

Případně i další slepou uličku, jež bych mohl prošlapat?

Díky

Petr