Re: OT: fotovoltaika vybíjení baterie

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Prosinec 8 17:31:36 CET 2023

Ono je to s tím napětím asi složitější. A navíc se v této oblasti pořád
utahují šrouby.
Už je to jak s autama, kde nová auta už musí mít i hlídání, jestli v
zamčeném autě nezůstalo dítě.
To už musí být člověk pořádně ožralý, aby tam děcko zapomněl.

Ono totiž to napětí panelů je jen navzájem proti sobě (plus proti
mínusu). Není to napětí proti zemi.
A hasiče ohrožuje jen to napětí proti zemi.
Měniče fungují tak, že to napětí mívají v záporné části někde kolem
350-400V, v kladné části pak zbytek.
Takže i instalace s panely třeba 650V bude mít to napětí proti zemi
třeba -380V, +270V.

Mimochodem by-pass diody prý statisticky odcházejí velmi hodně. Ale
určitě hodně záleží na instalaci.
Přes ně jde proud jen když je panel zastíněný a ostatní ne.

Vznik přehřátých míst (hotspotů) mi moc jasný není. Tam musí dojít k
nějaké částečné degradaci
nebo proražení té diody (tj. té solární buňky), že se na ní objeví
zvýšený výkon. Nebo ke zvýšení
odporu propojovacích vodičů.
Ty diody, které tvoří solární buňky, jsou vzhledem ke generovanému
proudu v závěrném směru.
Tak pokud by ta buňka jen přestala dávat proud, tak by panel celkově
přestal dávat a daná vadná buňka
by byla namáhána jen napěťově, nikoli proudově.

Jinak ty optimizéry Tigo umí prý už panel přemostit a nahradit tak
funkci by-pass diod.
Podle mě je to novinka. Dřív to myslím neuměly. Opět narážím na to, že
Tigo se tváří tajemně.

Je-li systém nainstalován i s tím řízením (CCA+TAP), tak se přes ně
automaticky vzdáleně ty vlastní
optimizéry z internetu aktualizují. To je právě jeden z problému
instalací bez řízení, že firmware
tam bývá dost zastaralý. A to kupodivu i u nově prodávaných optimizérů.

PL