Re: OT: fotovoltaika vybíjení baterie

Pátek Prosinec 8 12:12:04 CET 2023

A opravdu je to rozpojování panelů tak přínosné? Hasiči mají brožuru,
kde píšou doporučení (není to nařízení) že jeden string má mít maximálně
400V a to že umějí hasit - mají na to vybavení. U mě (8 KWp, dva stringy
po 8 panelech 500W) to podle štítkových hodnot má 400V naprázdno. Když
to dvoupólově odpojíte, měli by si s tím poradit. Spíš je problém jak
hasičům tuhle informaci doručit, když o ní nemají zájem.

Spíš by mě zajímalo, jestli u současných instalací ten požár ještě
hrozí. Vím, že se může stát ledacos. Ale v principu docházelo k přehřátí
zastíněného panelu, který byl v závěrném směru živený napětím zbytku
stringu. Teď se do panelů dávají bypass diody a dokonce jsou panely
dělené na půlku (v panelu AEG 500W mám ty diody tři), takže zastíněný
článek dostává maximálně energii z půlky panelu. I těch 250W by bylo
dost, ale už to snad není na roztavení skla.

Druhý problém jsou konektory a možný vznik oblouku. Goodwe má (podle
apky Solargo by měl mít) detekci oblouku, ta by to měla zachytit a včas
vypnout. Mám na to ale takový názor, že když chytí oblouk, uhoří pár cm
kabelu a oblouk zhasne. A že na betonové nebo pálené tašce za tu chvilku
nemá co zapálit. Jednou mi někde na nějakém fóru nějaký hasič tvrdil, že
když přijeli k požáru FVE, vždycky byl jeden panel rozžhavený, sklo se
bortilo a od toho chytly trámy. Když na to lili vodu, nešlo to prý
hasit. Jen nevím, jestli to taky před tím hašením vypnuli. Což řeší ty
bypass diody, které se nejspíš dřív do panelů nedávaly.

Takže tady nejspíš máme FVE z různých období s různým rizikem požáru a
nejspíš ani majitelé netuší, co vlastně na střeše mají. A aby někdo u
starší instalace sundával panely a dával k nim nějaké Tigo nebo krabičky
s diodama, nejspíš dokud nevyhoří, bude to neustále odkládat.

Anděl