Re: OT: fotovoltaika vybíjení baterie

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Prosinec 8 04:23:03 CET 2023

Já jako obvykle neodpovím přímo na otázku, ale udělám drobný úkrok
stranou. ;-)

Daný měnič neznám.
Ale obecně se mi v životě osvědčilo nespoléhat na předvařenou
inteligenci nějakých
zařízení, pokud to nejsou zařízení vyloženě programovatelná nebo bohatě
konfigurovatelná.
U solárů to platí o to víc, že se nám tady rozšířil takový nešvar, že
dodavatelé nechtějí pustit
majitele k plnému ovládání jeho vlastní techniky.

Takže se mi jako dobrý přístup jeví použít nějakého externího majstra, a
z měniče
(ideálně i z baterek) udělat slávistu.
Tedy v praxi asi nějaké RaspberryPi, OrangePi nebo jinou chytrou desku s
Linuxem.
Na ní buď nějaký velký systém jako Home Assistant, nebo i vlastní malou
aplikaci.

No a logiku řízení a monitorování pak mít zcela ve svých rukou.
Pak si snadno naprogramuje různé scénáře pro různá období roku, při
různých cenách
energie, při různém počasí (včetně vazby na předpověď počasí) atd.
A takové drobnosti jako zapnout nabíjení za nějakých podmínek je prostě
triviální
úkol, který vyřešíte při odpolední kávě na dovolené v Řecku.

Stejně tak jako důležitou funkci nezávislého dozoru.
Někdy v létě jsem navštívil člověka, který zrovna vyhazoval 32 takových
těch velkých
žlutých bloků LiFePO4 baterek Winston.
Odjel na pár dní a měnič (nebo možná BMS) se zasekl v nějakém blbém
stavu. Po příjezdu
měly články nějak kolem 1.8V, některé ani to ne.
A jak solárníci vědí, tak cena baterek je aspoň polovina ceny instalace.
U takto velkého
úložiště možná ještě víc.

Konkrétní mechanismus závady neznám, nechtěl jsem toho člověka trápit.
Vypadal na
zhroucení. Tak nevím, proč nezafungovala ochrana v BMS. Nebo jestli i
přes ni se to
pak samovybíjením dostalo tak nízko,  nevím.
Vím to proto, protože jsem ty baterky vlastním autem odvážel. Jeden
známý (z druhé
strany republiky) mě o tuto službu požádal, že se pokusí aspoň některé
nějak oživit.

PL