Re: OT Spotové tarify

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Neděle Srpen 6 00:10:20 CEST 2023


No to je předpokládám vodíkové spalovací auto. To samozřejmě musí vyjít 
o dost hůř, než varianta s palivovým článkem a ještě hůř pokud 
porovnáváme se stacionárním zařízením na ukládání energie, kde nemusí 
bejt takovej tlak, resp. pracovní tlak na obou koncích procesu se může 
shodovat se skladovacím.

Ale že je to 4x horší mě teda trochu překvapilo:-)

PH

Dne 05.08.2023 v 23:13 Petr Labaj napsal(a):
> Jen tak zednicky, běžné provozní hodnoty:
> - pro vodíkové auto se jako běžná spotřeba bere cca 1kg na 100km
> - na 1kg H2 se v praxi při elektrolýze spotřebuje kolem 60 kWh elektřiny
> - stlačení H2 na 350 bar představuje spotřebu cca 30% energie v palivu
>
> Tak mi z toho vychází nějakých 80 kWh/100km.
> Tedy zhruba 4-násobek toho, co si vezme e-auto.
>
> PL
>
> *****************
>
> Dne 5.8.2023 v 22:59 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Mě zaujalo, že pod obrázkem 11 je odstavec končící
>> "proto je možné dosáhnout celkové účinnosti výroby vodíku až 45 %. [22]"
>>
>> Ale pak následuje obrázek 12 nadepsaný
>> "12 Účinnost alkalické elektrolýzy při různé teplotě a tlaku [23]"
>> s rozsahem 75-90 %,
>> podle kterého k překročení 85% stačí "papiňákové" podmínky.
>>
>> To je nakonec i v souladu s dalšími částmi, např. obvyklé napětí 2 V 
>> vs teoretické min 1,48, vyjde 74 %, tabulka 4 s komerčními 
>> elektrolyzéry do 77 % a nakonec malinký laboratorní experiment 54 %.
>>
>> Takže v komerčním provedení, kW-MW, je 70-77 %, tedy tam a zpět 
>> 49-59, tak to ještě žádná sláva. Ale jestli se v něčem jako papiňák 
>> dá udělat 85, tak by celkem bylo 72 a to už jde.
>>
>> PH
>>
>> Dne 05.08.2023 v 18:50 Petr Labaj napsal(a):
>>> Tady to nějaký student rozebírá v bakalářce.
>>> Jen polovinu procesu, tedy směr elektřina-vodík.
>>>
>>> Za přečtení tam stojí ty principy a závislost účinnosti na teplotě a 
>>> tlaku.
>>> https://www.vut.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=150073
>>>
>>> Ale i při započtení takto ideálních laboratorních hodnot pořád 
>>> celková účinnost
>>> kompletního cyklu elektřina-vodík-elektřina vyjde špatně.
>>>
>>> PL
>>>
>>> ********************
>>>
>>> Dne 5.8.2023 v 18:11 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>> Na FELu měli kdysi nějaký studentský projekt s elektrickými, nebo 
>>>> vodíkovými auty a na jeho stránkách byla velmi podrobná sekce o 
>>>> akumulátorech, vodíku, poalivových článcích, ... Bohužel mě tehdy 
>>>> nenapadlo si to vysosat.
>>>>
>>>> K vodíku byl závěr ten, že účinnost závisí na proudové hustotě, 
>>>> může být dost vysoká (celkem snadno 70 % 
>>>> elektřina-vodík-elektřina), ale když se to má narvat do auta, tak 
>>>> se v důsledku požadavků na výkonovou hustotu shora přiblíží k 50 %. 
>>>> A pak přijde druhé snížení v důsledku skladování H2, ale zase 
>>>> hlavně kvůli rozměrům, nejhůř dopadlo zkpalnění, tam byla ztráta 50 
>>>> % spalného tepla.
>>>>
>>>> Takže pro skladování energie v malém stacionárním úložišti by neměl 
>>>> být problém. Když by to zabralo celou půdu, tak asi i nad 70 %.
>>>>
>>>> PH
>>>>
>>>> Dne 04.08.2023 v 20:31 Petr Labaj napsal(a):
>>>>> Myslím, že ne.
>>>>> Reálná účinnost elektrolýzy je kolem 50% (strana produkce vodíku), 
>>>>> reálná účinnost palivového článku taky někde kolem 50% (strana 
>>>>> spotřeby vodíku).
>>>>> Pokud byste ten vodík spaloval v turbíně nebo spalovacím motoru, 
>>>>> tak to bude asi ještě míň než ten palivový článek.
>>>>>
>>>>> Ale do pouťových balónku by byl vodík fajn. Píšu "by byl", protože 
>>>>> se myslím dneska už z bezpečnostních důvodů nesmí používat a 
>>>>> musíme likvidovat hélium.
>>>>>
>>>>> PL
>>>>>
>>>>> *******************
>>>>>
>>>>> Dne 4.8.2023 v 10:41 d.petr napsal(a):
>>>>>> Vláďa Anděl napsal(a) dne 03. 08. 23 v 23:04:
>>>>>>> Nevím, jakou účinnost dosahuje akumulace do vodíku, ale někde 
>>>>>>> psali 30%. Třeba už to taky bude lepší.
>>>>>> Taky jsem těch 30 % viděl, ale byla u toho poznámka, že v tomto 
>>>>>> čísle je započítána i účinnost/neúčinnost elektráren.
>>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list