Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Čtvrtek Březen 24 11:59:24 CET 2022


Ale oni sa robia pocas letu.
Prve, frekvencia radia s dopplerovskym posunom ked sa priblizuje a 
kontaktuje vezu. To je vo vzdialenosti okolo 4-6 nm, uz plne 
nakonfigurovany, spomaleny, stabilny.
Pre vypocet je potrebna aj referencia, frekvencia radia bez 
dopplerovskeho posunu. Ta sa da ziskat vsetkymi sposobmi popisanymi v 
predchadzajucej diskusii. Alebo si pockas kym pristane, zabrzdi, veza im 
oznami ze je rada, ze prisli a oni odpovedia ze tiez. To je este stale 
na drahe, ale uz sa pohybuje len velmi pomaly. Technicky stale let :-)
Treba sa sustredit na kompletny obraz problemu :-)
b.



On 24/03/2022 11:39, Zuffa Jan wrote:
> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> Pristavat – znamena priblizovat sa  na letiskovu drahu
>
> Rolovat – znamena posuvat sa po letiskovej drahe po pristati.
>
> Celkom si nas nachytal tym, ze si otazku smeroval tak (vratane tych 2 
> viet) ze to navodilo
>
> dojem ze merania sa robili pocas letu.
>
> Typicky konsutrovana uloha navodzujuca dojem ze sa treba sustredit na 
> detaily technicke
>
> namiesto tych zakladnych jednoduchych J
>
> j.
>
> *From:*Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *Daniel Valuch
> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 9:35 AM
> *To:* hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej 
> sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)
>
> Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da 
> vyuzit na nas prospech. Otazka bola "/Pomocou analyzatora spektra 
> odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve/." Na 
> obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna 
> informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to 
> pouzijeme?
>
> Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca 
> kolektivu :-)
>
> b.
>
> On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:
>
>     V tom případě vznáším malou námitku, u původního obrázku chybí
>     přepis konverzace a tím pádem i informace který záznam patří
>     kterému letadlu a v které fázi přistání. Pochopil jsem to tak že z
>     toho obrázku máme rychlost určit sami.
>     Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)
>
>     Tomáš
>
>
>
>
>     	
>
>     bingo!
>
>     On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
>     Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym
>     pohybom, nie?
>
>     M.
>     On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:
>
>     nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a
>     radio. Okno ani internet netreba.
>
>     On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
>     No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
>     Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
>     Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
>     Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
>     kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy
>     lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
>     Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>
>>
>     j.
>
>     *From:*Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz>
>     <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *balu
>     *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
>     *To: *hw-list na list.hw.cz <mailto:hw-list na list.hw.cz>
>     *Subject:*Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
>     to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie
>     je podstatna.
>
>     On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
>     Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
>     121.77 vs 121.75
>
>     Dodo
>
>     Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
>     ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail,
>     ktory sa da len tazko dosiahnut.
>     Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to
>     nejak takto:
>     Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
>     Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
>     ...
>     ...
>     ...
>     ...
>     Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
>     Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>
>
>     a ma ho tam. Co sa tu deje?
>
>
>     On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
>     No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v
>     tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba
>     aby v tý době zrovna vysílal.
>
>     PH
>     Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
>     Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>
>     Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje
>     radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
>     Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v
>     lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v
>     tom istom lietadle.
>
>     Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>
>
>
>
>     On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
>     No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna
>     frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla
>     lze určit rychlost letadla.
>
>     Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude
>     přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
>     Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25
>     ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>
>     Tak jinak:
>     Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu
>     se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence
>     odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>
>     Jinak teda fakt nevim:-)
>
>     PH
>     Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
>     Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa
>     mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily
>     sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo
>     vyriesit/obist/vyuzit
>     - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
>     - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti
>     pred a za nie su
>     -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne,
>     alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
>     - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
>     - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
>     - na meranie stacia dve vety od pilota
>     nuz?
>
>     On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
>     Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k
>     přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě
>     ví něco navíc :-/
>
>     Tomáš
>
>     _______________________________________________ HW-list mailing
>     list  -  sponsored by www.HW.cz
>     <http://www.HW.cz>Hw-list na list.hw.cz
>     <mailto:hw-list na list.hw.cz>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>     <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>
>     _______________________________________________ HW-list mailing
>     list  -  sponsored by www.HW.cz
>     <http://www.HW.cz>Hw-list na list.hw.cz
>     <mailto:hw-list na list.hw.cz>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>     <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>     bingo!
>
>     On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
>     Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym
>     pohybom, nie?
>
>     M.
>     On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:
>     nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a
>     radio. Okno ani internet netreba.
>
>     On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
>     No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
>     Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
>     Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
>     Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
>     kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy
>     lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
>     Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>
>>
>     j.
>
>     *From:*Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz>
>     <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *balu
>     *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
>     *To: *hw-list na list.hw.cz <mailto:hw-list na list.hw.cz>
>     *Subject:*Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
>     to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie
>     je podstatna.
>
>     On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
>     Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
>     121.77 vs 121.75
>
>     Dodo
>
>     Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
>     ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail,
>     ktory sa da len tazko dosiahnut.
>     Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to
>     nejak takto:
>     Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
>     Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
>     ...
>     ...
>     ...
>     ...
>     Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
>     Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>
>
>     a ma ho tam. Co sa tu deje?
>
>
>     On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
>     No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v
>     tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba
>     aby v tý době zrovna vysílal.
>
>     PH
>     Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
>     Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>
>     Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje
>     radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
>     Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v
>     lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v
>     tom istom lietadle.
>
>     Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>
>
>
>
>     On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
>     No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna
>     frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla
>     lze určit rychlost letadla.
>
>     Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude
>     přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
>     Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25
>     ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>
>     Tak jinak:
>     Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu
>     se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence
>     odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>
>     Jinak teda fakt nevim:-)
>
>     PH
>     Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
>     Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa
>     mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily
>     sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo
>     vyriesit/obist/vyuzit
>     - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
>     - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti
>     pred a za nie su
>     -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne,
>     alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
>     - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
>     - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
>     - na meranie stacia dve vety od pilota
>     nuz?
>
>     On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
>     Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k
>     přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě
>     ví něco navíc :-/
>
>     Tomáš
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20220324/7b088dde/attachment-0001.htm>


Další informace o konferenci Hw-list