Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
Daniel Valuch
balu na k-net.fr
Čtvrtek Březen 24 11:59:24 CET 2022
Ale oni sa robia pocas letu.
Prve, frekvencia radia s dopplerovskym posunom ked sa priblizuje a
kontaktuje vezu. To je vo vzdialenosti okolo 4-6 nm, uz plne
nakonfigurovany, spomaleny, stabilny.
Pre vypocet je potrebna aj referencia, frekvencia radia bez
dopplerovskeho posunu. Ta sa da ziskat vsetkymi sposobmi popisanymi v
predchadzajucej diskusii. Alebo si pockas kym pristane, zabrzdi, veza im
oznami ze je rada, ze prisli a oni odpovedia ze tiez. To je este stale
na drahe, ale uz sa pohybuje len velmi pomaly. Technicky stale let :-)
Treba sa sustredit na kompletny obraz problemu :-)
b.
On 24/03/2022 11:39, Zuffa Jan wrote:
> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> Pristavat – znamena priblizovat sa na letiskovu drahu
>
> Rolovat – znamena posuvat sa po letiskovej drahe po pristati.
>
> Celkom si nas nachytal tym, ze si otazku smeroval tak (vratane tych 2
> viet) ze to navodilo
>
> dojem ze merania sa robili pocas letu.
>
> Typicky konsutrovana uloha navodzujuca dojem ze sa treba sustredit na
> detaily technicke
>
> namiesto tych zakladnych jednoduchych J
>
> j.
>
> *From:*Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *Daniel Valuch
> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 9:35 AM
> *To:* hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej
> sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)
>
> Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da
> vyuzit na nas prospech. Otazka bola "/Pomocou analyzatora spektra
> odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve/." Na
> obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna
> informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to
> pouzijeme?
>
> Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca
> kolektivu :-)
>
> b.
>
> On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:
>
> V tom případě vznáším malou námitku, u původního obrázku chybí
> přepis konverzace a tím pádem i informace který záznam patří
> kterému letadlu a v které fázi přistání. Pochopil jsem to tak že z
> toho obrázku máme rychlost určit sami.
> Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)
>
> Tomáš
>
>
>
>
>
>
> bingo!
>
> On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
> Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym
> pohybom, nie?
>
> M.
> On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:
>
> nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a
> radio. Okno ani internet netreba.
>
> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy
> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>
> ☺
>
> j.
>
> *From:*Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz>
> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *balu
> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
> *To: *hw-list na list.hw.cz <mailto:hw-list na list.hw.cz>
> *Subject:*Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie
> je podstatna.
>
> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
> 121.77 vs 121.75
>
> Dodo
>
> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail,
> ktory sa da len tazko dosiahnut.
> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to
> nejak takto:
> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
> ...
> ...
> ...
> ...
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>
>
> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>
>
> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v
> tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba
> aby v tý době zrovna vysílal.
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>
> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje
> radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v
> lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v
> tom istom lietadle.
>
> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>
>
>
>
> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
> No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna
> frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla
> lze určit rychlost letadla.
>
> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude
> přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25
> ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>
> Tak jinak:
> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu
> se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence
> odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>
> Jinak teda fakt nevim:-)
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa
> mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily
> sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo
> vyriesit/obist/vyuzit
> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti
> pred a za nie su
> - stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne,
> alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
> - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
> - na meranie stacia dve vety od pilota
> nuz?
>
> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k
> přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě
> ví něco navíc :-/
>
> Tomáš
>
> _______________________________________________ HW-list mailing
> list - sponsored by www.HW.cz
> <http://www.HW.cz>Hw-list na list.hw.cz
> <mailto:hw-list na list.hw.cz>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>
> _______________________________________________ HW-list mailing
> list - sponsored by www.HW.cz
> <http://www.HW.cz>Hw-list na list.hw.cz
> <mailto:hw-list na list.hw.cz>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
> bingo!
>
> On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
> Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym
> pohybom, nie?
>
> M.
> On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:
> nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a
> radio. Okno ani internet netreba.
>
> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy
> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>
> ☺
>
> j.
>
> *From:*Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz>
> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *balu
> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
> *To: *hw-list na list.hw.cz <mailto:hw-list na list.hw.cz>
> *Subject:*Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie
> je podstatna.
>
> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
> 121.77 vs 121.75
>
> Dodo
>
> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail,
> ktory sa da len tazko dosiahnut.
> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to
> nejak takto:
> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
> ...
> ...
> ...
> ...
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>
>
> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>
>
> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v
> tom okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba
> aby v tý době zrovna vysílal.
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>
> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje
> radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v
> lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v
> tom istom lietadle.
>
> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>
>
>
>
> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
> No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna
> frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla
> lze určit rychlost letadla.
>
> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude
> přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25
> ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>
> Tak jinak:
> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu
> se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence
> odpovídá letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>
> Jinak teda fakt nevim:-)
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa
> mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily
> sa podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo
> vyriesit/obist/vyuzit
> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti
> pred a za nie su
> - stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne,
> alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
> - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
> - na meranie stacia dve vety od pilota
> nuz?
>
> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k
> přijímači. Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě
> ví něco navíc :-/
>
> Tomáš
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20220324/7b088dde/attachment-0001.htm>
Další informace o konferenci Hw-list