Re: OT: Regulace vytápění bytu plynovým kotlem.

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Středa Červenec 13 22:46:22 CEST 2022

V texte:

Z principu regulace myslím plyne, že rychlost regulačního zásahu by měla

> být vyšší (ideálně mnohem vyšší) než změna regulovaného vstupu.
> Má-li systém dopravní zpoždění/setrvačnost 5 hodin, pak se o regulaci
> prakticky nedá mluvit.

;-)))
Z pricipu regulacie plynie, ze rychlost regulacneho zasahu moze byt taka
pomala, aka este zvladne uregulovat vystup v pozadovanych hodnotach v celom
rozsahu vstupnych zmien.
O regulacii v systemoch s x-hodinovymi oneskoreniamii sa da hovorit a
normalne to funguje v mnohych aplikaciach, aj ked to ako regulaciu
neuznavate.
Nefunguju principy "rychlej spatnovazobnej regulacie" ako je
termostat/spinac, pouzivaju sa ine pricipy ako napr. PID, ekvitermika a
pod., ktore zvladaju aj dlhe casove konstanty.

> Modelové příklady z každodenního života:

Ak mate riesenie, ktore vam vyhovuje, ste s nim spokojny  -> to je dobre.
Nemusi to byt vseobecne najlepsie, alebo najlepsie riesenie.
Moje reakcie smeruju k tomu, ze existuju aj ine riesenia, nad ktorymi je
vhodne sa zamysliet a vybrat si "to najlepsie" podla technickych vlastnosti
pre predpokladane pouzitie.
Ak napr. vymenite vo svojich uvahach hlavice a radiatory za hlavice a
podlahovku, tak si nesplnite vacsinu vami uvedenych bodov.
A domov s podlahovkou je uz celkom dost... Aj dobre nastavena ekvitermicka
regulacia funguje vyborne v mnohych domoch s radiatormi ( bez hlavic ).
Ekvitermika pouziva najmenej moznu teplu vodu, preto pre kondenzacne kotly
a tepelne cerpadla zabezpecuje fyzikalno-technicky najvyssiu ucinnost
zdroja tepla.
Musia vsak byt vhodne dimenzovane "odovzdavace tepla" - teda radiatory s
vacsou plochou, podlahovka, ... teda vhodne navrhnuty cely system.

To, ze si niekto nauctuje peniaze "za nastavenie" vobec nic nehovori o
kvalite nastavenia.
Poznam jedneho servisaka kotlov, ktory si minimalne v jednom dome 8 rokov
po sebe kazdy rok v ramci servisnej prehliadky uctoval nastavenie
regulatora, ktory ( ako sa ukazalo pri prichode ineho servisaka ) termostat
nebol vobec nikdy pripojeny ku kotlu a na kotle bola nastavena staticka
teplota vystupnej vody.
obyvatelia dost pravidelne frflali na nevhodny regulator...Nie, nebol to
bezdrotovy regulator.Od tej chvile uz nesmel prekrocit prah dotycneho
domu... :-)

Takže sorry jako, ale ekvitermní regulaci opravdu ne.
> Je to něco jako centrální plánování za totáče.

Tu vidim hlavny dovod. Uz z presvedcenia budete odmietat riesenie, ktore je
vam "proti srsti".
Nie celkom potom chapem, preco presadzujete ako jedine vhodne riesenie vami
pouzivane...
Totalitne: "Piste vsetci modrym perom, ina farba nebude ?"

> Na rozdíl od rychlé zpětnovazební regulace pomocí hlavic, což je naopak
> něco jako trh.

V systemoch, kde su velke zotrvacnosti, je rychla spatnovazobna regulacia
zbytocna, za istych podmienok je nachylna na rozkmitanie.
A v kapitalizme sa tiez planuje... Ked uz na trhu nieco chyba, alebo je
niecoho privela, tak regulacia trhu zlyhala, resp. zlyhali ludia, ktori
neplanovali, alebo zle planovali.

Dodo