[OT] Auto v centru mesta (PVE ma mori?)

Pondělí Říjen 25 11:39:24 CEST 2021

po 25. 10. 2021 v 10:52 odesílatel Petr Labaj <labaj na volny.cz> napsal:

> Máte ty citace špatně.
> Pod mým jménem je tam text pana Hudečka, ten můj začíná až níž.

Reagoval jsem na obojí.

> Nevím, jestli zatížit individuální dopravu a z toho financovat hromadnou
> je až tak velký sociální experiment. Ta individuální je zatížená už teď,
> ale rovnostářsky (spotřební daň, případně silniční daň). Jenže to platí
> lidé i tam, kde ta doprava dává smysl a moc nevadí (meziměstská doprava,
> na vesnici a podobně). To mýto by zatížilo adresně dopravu tam, kde vadí.

Individuální doprava zatížená je a ne zrovna málo. Podívejte se na účtenku
za benzín, kolik tvoří daně.

Hromadná je dotovaná taky a taky to nejsou nějaký drobný.

A nic neprobíhá osamoceně, ve vzduchoprázdnu. Ale má důsledky i na
> další oblasti. Takže kdyby se například vytlačila auta z center, tak by se
> pravděpodobně dost zrychlila hromadná doprava. Šalina má své koleje,
> ale busy a trajfy se na silnicích přetlačují s auty a pak stojí v kolonách.

Když odněkud vytlačíte dopravu, přesune se jen někam jinam. Pokud se v
důsledku např. nehody zablokuje dálnice, velice rychle se zaplní objízdné
trasy.

Pokud by měl obchvat Prahy dostatečnou kapacitu, nikoho by nenapadlo
projíždět centrem, jenže Blanka je odpoledne přecpaná, rychlost v ní
zpomalená na 50km/h a před každým vjezdem se na semaforu střídá červená a
zelená.

Autobusy mají své vyhrazené pruhy.

Města prostě nejsou nafukovací. Navíc ta naše historická města nejsou
> ani stavěna podobně dopravně velkoryse jako třeba americká města
> (ne všechna americká).
> U každého omezeného statku je nutné/vhodné stanovit nějaké omezení
> a pravidla, která zajistí pokud možno aspoň trochu spravedlivé dělení
> mezi zájemce.

Jasně, nejsou... ale on tu je i nějaký samoregulační efekt, kdy od určitého
stavu lidi zvolí místo auta MHD, protože je to rychlejší. Autem tak jede
jen ten, pro koho je to z nějakého důvodu výhodnější (obvykle je hlavní
důvod čas i když cestování autem je dražší).

P.K.