ot wago svorkovnice na 220V

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Úterý Říjen 16 21:54:28 CEST 2018

Kdysi se to tu řešilo, já jsem dával k dispozici měření úbytku na spoji
krouceném a letovaném a na  wago svorce. Podobný test je na webu, i s
hezkým videem.
https://elektrika.cz/data/clanky/vysledky-proudoveho-testovanibezsroubovych-svorek-wago-a-ideal

Závěr je, že kroucený a letovaný spoj  "nevydržel"... Jasně, při 100A se
tak ohřál, že cín vytekl...a asi se to valkalo.

Já si osobně myslím že jediný problém wagosvorky je v životnosti. Jak toho
plastu okolo , tak té přítlačné pružiny. Dlouhodobě ( v horizontu 15-20 let
) ta přítlačná síla bude slábnout a v místě přimáčknutí a nepatrného
zaříznutí drátu do styčného ( vodivého) materiálu  wagosvorky bude spoj
taky elektrochemicky stárnout, oxidovat, sublimovat atd... Vzhledem k tomu,
že na rozdíl od spoje pod šroubem, nebo od krouceného pájeného spoje je u
wago ta styčná plocha spoje poměrně malá, lze se domnívat, že v dlouhodobém
horizontu bude takový spoj méně trvanlivý, než skrut-pájení nebo šroub...

Když jsem kdysi začínal u "Spojů" ( Dálkové kabely, SPT Telecomt, Český
telecom... ) tak jsme občas opravovali fosforbronzové sloupové vedení.
Spoje se dělaly tak, že se strčily do takové  měděné trubičky  z obou stran
a celé se to podélně zakroutilo a zaletovalo.
Pokud se to nezaletovalo, tak to přestávalo vlivem oxidace tak po roce
vést.. Opravovalo se to výbojem, kdy se jedna strana uzemnila a druhá
připojila na nabitý kond. Ale po čase to zase nevedlo.

Pak přišla inovace ve formě mech. spojek, kam se vyčnívající dráty po
zkrutu zasunuly - pérková pružina oba konce přimáčkla na takovou hrubou
plošku.
Tyhle spoje byly funkční, jen pokud tam protékal proud. Když ne, v místě
přítlaku to asi  vlivem povětronostních vlivů oxidovalo, zelenalo a hlavně
nevedlo.

Asi díky tomu ve mě přetrvává  pocit, že takový " přimáčknutý"  spoj sice
funguje, ale na pořádně zaletovaný drát ( Sn*Pb *) to nemá.

Jo a někde jsem se vrtal v el. instalaci a viděl úžasné spoje v krabicích.
 Zakroucený drát - zaletovaný, na konce nastrčené wago, celé to bylo ve
smrštovačce a ještě uvnitř nějaká vazelína..  Někde mám fotku. :-)