Slusny rotacni koder s tlacitkem

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pondělí Srpen 17 19:54:05 CEST 2015

To su take dve veci, tzv. priemyselny enkoder ktory sa strci na nejaky
otacavy stroj, to su prave tie drahe opticke a magneticke, o tych sa
nebavime/nebavme; no a enkoder ako rukou toceny ovladaci prvok. To druhe
je elektromechanicke, vyrabane s ohladom na minimalnu cenu, a obvykle ma
aj "tuk", aj tie "zuby" - ale nie nevyhnutne, napriklad na osciloskopoch
zvyknu dost typicky nebyt "zubate", podobne vsade kde sa ladi ci nastavuje
"hlasitost" alebo "frekvencia", t.j. nieco co sa tradicne nastavovalo
spojito. Podobne ako u potenciometrov, poloha je zaistena trenim, najma
hriadele v puzdre, comu sa napomaha naplnenie puzdra tukom.

Mysi este stale mavaju kolecko, ktore je tiez robene optickym enkoderom, a
kupodivu tam byva aj to "ozubenie", to by sa mozno dalo "vykradnut". Ale
robit sa to zrejme neoplati - ten ALPS a Bourns neprecurate ani cenou, ani
kvalitou, ani rozmermi. U "aktivneho" enkodera (ci uz optickeho alebo
magnetickeho) pribudaju problemy typu napajacie napatie, signal
conditioning (pri neinteligentnom optickom), komunikacne protokoly a ich
hardwarova a softwarova implementacia v mcu, kym u "pasivneho" enkodera su
to dva sproste vystupy, ktore (az teda na dilemu s filtraciou)
zinterfaceuje kazdy a "ovladac" podla Jaromirom naznaceneho algoritmu
zvladne aj programatorsky elev - a ti ostatni si stiahnu Arduino
kniznicu... ;-)

wek