RE: OT: Magnetická brzda

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Sobota Únor 22 20:15:22 CET 2014

Ne, na vznik proudů skutečně stačí permanentní magnet a pohyb kolem nějakého vodiče (kolejnice). Náš fyzikář s oblibou ukazuje pokus, kdy se školní magnet vhodného průměru nechá propadnout obyčejnou topenářskou měděnou trubkou. Je krásně vidět, jak padá k zemi ladně a pomalu. Jen je problém při zpomalení toho pohybu (dobržďování vlaku), to pak přestává fungovat.

V tom posledním odstavci o japonském vlaku právě stojí, že byl problém při vysokých rychlostech, kdy se kola velmi snadno utrhnou do smyku. Takže tam byla právě brzda vířivými pohyby vymyšlená pro prvotní brždění při vysokých rychlostech. Ale báli se, že to tak ohřeje kolejnice, že se jim zvlní, tak to nakonec nerealizovali.

Jakub Šerých

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Alexandra Svobodová
Sent: Saturday, February 22, 2014 8:07 PM
To: HW-news
Subject: Re: OT: Magnetická brzda

Hezký večer, ahoj,

	ale i z toho článku tak nějak chápu, že se ty magnety "přicucnou" ke kolejnici a tím brzdí. I na obrázcích je to vidět, pohyblivý segment.

	Navíc, pokud dobře chápu vířivé proudy, tak je potřeba nějaká změna magnetického toku. Pokud budou magnety trvale buzené proudem z baterie, tak změna není. Pohyb celkem homogenní kolejnice také nebude představovat změnu magnetického pole, tak kde se pak ty vířivé proudy vezmou? Nebo je taková brzda napájená z měniče? To mi připadá u nouzové brzdy jako docela dost nebezpečné...

	Nebo dělám někde chybu a něco mi nedochází. I to je možné, proto se ptám chytřejších :-)

	Saša Svobodová