OT: Akumulátorová baterie pro nouzový zdroj

Čtvrtek Červen 6 23:45:57 CEST 2013

Myslím že ten termoelektrický generátor není až tak neschůdné řešení.
Taky jsem o něm uvažoval, když jsem chtěl topit krbovými kamny s
výměníkem. Důležité je říct si, jestli potřebuju pár W pro oběhové
čerpadlo aby mi mohl běžet několika KW kotel / krbová kamna s výměníkem,
nebo chci těch pár W elektriky s co nejmenším tepelným příkonem. V tom
prvním případě na účinnosti nezáleží, protože teplo přes termočlánek
projde a dál se zužitkuje.
To co vyráběli sovětští soudruzi na tu petrolejku, byly nejspíš klasické
kovové termočlánky. Ty mají účinnost podstatně horší než polovodičové,
zase ale snesou vyšší teplotu a tím se účinnost nažene. Pokud je k
dispozici plamen (té petrolejky), kovové termočlánky dokážou (možná)
uživit rádio. Pokud mám krbová kamna, někam na zadní stěnu dám velký
žebrovaný chladič a pod něj peltiery, těch 30W pro oběhové čerpadlo bych
měl dostat. Chladící peltier na 14V (kdysi jsem koupil v GME) mi dal při
rozdílu cca 30 až 50 st.C asi 2V a nějakých pár ampér do zkratu. Ty ceny
nejsou zas tak závratné. Peltiery určené pro termoelektriské generátory
mají vyšší účinnost, nejspíš snesou vyšší teplotu, ale ty ceny...

Anděl