OT: Akumulátorová baterie pro nouzový zdroj

Středa Červen 5 21:41:15 CEST 2013

Sašo, jako bys nevěděla, jak tohle řeší lidi od dráhy? Přece stará
vyřazená NiCd baterka z vagónu. Články se vyřazují při 60% kapacity a
pokud od toho nechceš velké proudy (ty baterky mají vyšší vnitřní odpor)
a trvale to dobíjíš (mají větší samovybíjení), myslím že není co řešit.
Baterku 12V 350 Ah s reálnou kapacitou 150 až 200 Ah s max. zatěžovacím
proudem desítky A dostaneš za dobré slovo. Kdyby byly osvětlovací články
moc velké, daly by se možná sehnat startovací 80 Ah s reálnou kapacitou
okolo 50 Ah. Plastové nemusí být v bednách. Myslím že na takovéhle
nenáročné použití ještě minimálně 10 let vyhoví. Je tam otázka údržby -
ale obvykle se vyřazují až na základě toho, že po výměně elektrolytu a
změření kapacity nevyhoví, takže mají nový elektrolyt a jsou naformované
:-) Bez formování zvětší vnitřní odpor, ale to by taky při tomhle
použití nemělo vadit. Nebo to jednou za rok cvičně vybít. Já jsem teď
vyhazoval baterku 30 let starou, která 10 let ležela a pak jsem s ní 20
let svítil ve sklepě kde nemám zavedenou elektriku. Nabíjel jsem jí tak
3x za rok, vybila se víc samovybíjením než tím svícením. Když měla ještě
40% kapacity, normálně fungovala. Na konci měly už některé články takové
samovybíjení, že nevydržela svítit ani měsíc. Kdybych tam měl průběžné
dobíjení třeba ze soláru, svítil bych s tím ještě teď.

Vláďa Anděl