Re: [OT] celní úřad

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Pátek Duben 19 22:04:26 CEST 2013

Původní zpráva ze dne 19.4.2013 od Jaroslav Lukesh:

> Před asi 15 lety jsem musel v práci lehce upravit jednu fakturu,
> protože to taky s nulou odmítali odbavit :-D

Mému kamarádovi před několika lety přišla zásilka z USA, byla uvnitř
normálně faktura a šlo to na proclení. A ta firma mu tam mimo jiné
přiložila také jako malý dárek nějaký přívěšek, nějakou malou
plastovou myšku nebo tak něco. Jinak to byly myslím součástky. A jak
se to proclívalo, tak oni mu to proclít odmítli, že na faktuře nemá
uvedený ten přívěšek. On jim asi týden vysvětloval, že je to asi
nějaká pozornost a že to nemá se zbožím nic společného. Po týdnu už
byl hodně naštvaný a řekl jim, ať si to nechají, že ho to nezajímá.
Ale oni mu to stejně nechtěli proclít. No, nakonec mu to tedy
proclili, ale byl to tedy prý dost vopruz.

Mně taky jednou udělali radost. Objednával jsem nějaké fólie, bylo
toho za stovky dolarů, a nechal jsem si s tím poslat vzorky
potištěných triček. Šlo o ten potisk, o tu technologii, můj zákazník
to chtěl vidět. Když došlo na proclení, tak deklarant přišel s tím, že
na ta trička potřebuji certifikát původu, jinak to nemůže proclít.
Vysvětloval jsem mu, že to jsou 2 kusy triček, že to není na prodej,
ale vzorek potisku, a že to přece vidí i na faktuře. Ale prostě ne, na
trička je potřeba mít certifikát původu. Fakt jsem nechtěl z firmy v
USA dolovat certifikát původu na trička, která potiskli jako vzorek.
Dohadoval jsem se, trvalo to mnoho dní, až se konečně našlo řešení, že
by mohli ta trička znehodnotit (střihnout do nich nůžkami) a tím by to
pak prošlo. Tak jsem musel napsat prohlášení, že to není na prodej a
že trička mohou znehodnotit. Oni do nich střihli a proclili je.

No a když píšu o certifikátu původu, tak jsem si vzpomněl ještě na
jednu věc. Onehdá mi přišla zásilka s nějakým softwarem a zapomněli to
odchytit na celnici, tak mi ji neproclili. Já ale potřeboval, aby to
prošlo celnicí, proclívala se CD a manuály. Napsal jsem si JCD (tehdy
ještě JCD) a vydal se na místní celnici. Vystál jsem si frontu a ten
vrchní celník byl tak zblblej tím odbavováním náklaďáků, že to vůbec
neuměl. Nechtěl mi to proclít, že prý ať si to proclím přes celní
agenturu. Já trval na proclení bez agentury, on prudil. Když jsem si
nedal říct, tak po mně začal chtít veterinární vyšetření nebo tak něco
(už si přesně nepamatuji). Čumím na něj a říkám: "Vy jste se asi
zbláznil, ne? Víte, co je to software? Mám to tady v té krabici." To
zase čuměl on. Pak vzal to JCD, celé mi to tam proškrtal a že prý to
mám blbě, ať si zajdu na celní agenturu. Dohadoval jsem se tam s ním
dost dlouho, až zjistil, že nepochodí, tak zase odškrtal to své
přeškrtání a nechal mě to proclít. Arogantní hovado.

Holt úřad je úřad. Nejvíc se vyřádí na takových kravinách, ale jinak
jim kdekdo pašuje ve velkém.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem