OT - Prispevek na solary
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Čtvrtek Duben 11 15:51:47 CEST 2013
ZprávaVsechny moderni lokomotivy rekuperaci umoznuji, vetsinou ve vsech systemech.
Ale ne ve vsech napajecich systemech se pak realne pouziva.
Nejbeznejsi 3 systemy:
- 3 kV, 0 Hz
Pouzivana v casti CR i SR, rekuperace se vetsinou vyuziva.
- 15 kV, 16.7 Hz
Pouzivana v "zapadni" Evrope, rekuperace se vyuziva.
- 25 kV, 50 Hz
Pouzivana v casti CR i SR, rekuperace se nevyuziva, protoze tato sit je transformatory
spojena se siti CEZ a tok energie by mohl byt opacny, coz je nezadouci.
O bezpecnost se opravdu neni treba bat. ;-)
Lokomotiva ma brzdove odpory, takze kdyby nemohla rekuperovat (tj. kdyz napeti
v rekuperacnim rezimu vyleze prilis vysoko, napr. na siti 3 kV dojde k odpojeni
pri napeti 3.4-3.5 kV), tak se proste pripoji brzdove odpory.
PL
----- Original Message -----
From: Cihak na dkv.cd.cz
To: hw-list na list.hw.cz
Sent: Thursday, April 11, 2013 11:28 AM
Subject: RE: OT - Prispevek na solary
No já nevím, jste si JISTÝ že někde opravdu ve větším měřítku rekuperaci využívají ? Já nikdy o ničem takovém neslyšel (netvrdím že je to nemožné).
Pokud já vím, tak rekuperace se k brždění nepoužívá z bezpečnostních důvodů. Je to proto, že není možné ZAJISTIT ve chvíli, kdy jeden vlak bude chtít brzdit odpovídající odběr dalších vlaků (lokomotiv). Představte si že bude strojvedoucí chtít zastavit a ono nic protože pro jím vyrobenou elektřinu zrovna není odběr. Pokud vím NIKDY se neuvažovalo o dodávkách této elektřiny do veřejné sítě. Pro to by se musely postavit nové měnírny které by to umožnily. Nejsem ekonom, ale ekonomická návratnost takové investice by mě opravdu překvapila. A otázka je jak by se na to tvářili energetici. Uvědomte si že taková lokomotiva může hravě brzdit výkonem přes 10MW a tento výkon začne do sítě dodávat během 1s.
Na druhé straně byla by to ekologická elektřina a třeba by káply dotace :-)))
Martin.
-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Juraj Michálek
Sent: Thursday, April 11, 2013 10:55 AM
To: HW-news
Subject: Re: OT - Prispevek na solary
Je to pravda, rekuperacia od el. lokomotiv je zakazana. Technickym dovodom je pouzitie prevodnych transformatorov pri prevode verejna siet/trolejove vedenie. V zapadnych krajinach pouzivali a pouzivaju vlastnu, oddelenu siet napajanu menicmi na f 16 cosi Hz, cize na rekuperaciu su schopny rychlo reagovat.
2013/4/11 Jakub Ladman <ladmanj na volny.cz>
Nevim jestli se neco nezmenilo za posledni cca dva roky, ale predtim byla
rekuperace na ceskycha slovenskych drahach zakazana.
A to zakazana ze strany provozovatelu elektrorozvodnych siti, kvuli tomu ze
nahodne se objevivsi MW elektrarna uprostred site by byla pro sit problem.
V nemecku tusim rekuperuji, protoze zeleznice ma svoji vlastni
elektrorozvodnou sit, takze se energie dostane driv k jine, tahnouci
lokomotive, nez do verejne site.
Ale priznavam, ze zprava je od agentury JPP
J Ladman
------------------------------------------------------------------------------
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20130411/5a21a563/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list