OT: skok ze stratosfery

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Pátek Říjen 19 11:05:38 CEST 2012

relativita! vztažná soustava! pozorovatel-pozorovaný!

----- Původní zpráva -----
Od: <Cihak na dkv.cst.cd.cz>

Domnívám se že váš fyzikář se mýlí. Doložím svůj názor jeko konstrukcí s
gramofonovou deskou. Představte si že ta deska bude mít velmi vysoké otáčky
a dráha střely bude velmi dlouhá. Pokud by platila vaše slova pak obvodová
rychlost té střely překoná rychlost světla. Domnívám se, že se shodneme na
tom že to je "nepravděpodobné" takže Vaše konstrukce musí být chybná :-).
Skutečnost bude podle mého názoru taková, že střela dopadne do místa kterým
cíl již před nějakou chvílí prošel.

Zdůvodnění mě napadají dvě:
=============================
1) Střela má nějakou rychlost takže ji chvíli trvá než proletí dráhu mezi
místem výstřelu a dopadu. Za tu dobu terč "popojede".
2) Střela má v okamžiku výstřelu svou obvodovou (úhlovou) rychlost. Pokud by
měla dopadnout do místa které předpokládáte Vy musela by se během prolétnuté
dráhy obvodová rychlost střely zvyšovat. Kde se vzala energie potřebná pro
zvýšení její obvodové rychlosti ?

Ale abych to trochu zkomplikoval. Představme si že celá ta deska se točí
velmi rychle a má velmi velký průměr. Přesáhne obvodová rychlost rychlost
světla ? Tady už moje představivost končí. Na jedné straně mi fyzika říká,
že takto "jednoduše" rychlost světla nepřekonám, na druhé neumím vysvětlit
proč ji nepřekonám :-)