OT: skok ze stratosfery

Cihak na dkv.cst.cd.cz Cihak na dkv.cst.cd.cz
Pátek Říjen 19 10:12:42 CEST 2012

Domnívám se že váš fyzikář se mýlí. Doložím svůj názor jeko konstrukcí s gramofonovou deskou. Představte si že ta deska bude mít velmi vysoké otáčky a dráha střely bude velmi dlouhá. Pokud by platila vaše slova pak obvodová rychlost té střely překoná rychlost světla. Domnívám se, že se shodneme na tom že to je "nepravděpodobné" takže Vaše konstrukce musí být chybná :-). Skutečnost bude podle mého názoru taková, že střela dopadne do místa kterým cíl již před nějakou chvílí prošel.

Zdůvodnění mě napadají dvě:
1) Střela má nějakou rychlost takže ji chvíli trvá než proletí dráhu mezi místem výstřelu a dopadu. Za tu dobu terč "popojede".
2) Střela má v okamžiku výstřelu svou obvodovou (úhlovou) rychlost. Pokud by měla dopadnout do místa které předpokládáte Vy musela by se během prolétnuté dráhy obvodová rychlost střely zvyšovat. Kde se vzala energie potřebná pro zvýšení její obvodové rychlosti ?

Ale abych to trochu zkomplikoval. Představme si že celá ta deska se točí velmi rychle a má velmi velký průměr. Přesáhne obvodová rychlost rychlost světla ? Tady už moje představivost končí. Na jedné straně mi fyzika říká, že takto "jednoduše" rychlost světla nepřekonám, na druhé neumím vysvětlit proč ji nepřekonám :-)

	Martin.