Korekce frekvence krystalu v hodnikach

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Sobota Květen 21 13:33:53 CEST 2011

Tak som trocha pobehal za synom ktory sa prave uci bicyklovat, ked ma uz pan kolega gatilo uistil ze ten squash nie je az taky uplne nevyhnutny na pochopenie problematiky ;-) , no a takto vyzbrojeny som si pustil gugl :-P Nasiel som niekolko fascinujucich zhrnuti o krystaloch od pana menom Vig, ale kedze ocividne ho priamo ci nepriamo plati armada, tak je tam viac o radaroch nez o hodinkach. Kazdopadne sa zda, ze tych mechanizmov, ktore vplyvaju na presnost, je viac; najzaujimavejsi v tomto pripade okrem budiaceho vykonu je tzv. retrace alebo hysterezia, ktora sa prejavuje zmenou frekvencie po vychladnuti a opatovnom zahriati (na pracovnu teplotu), s casovou konstantou v dnoch ci viac. Bohuzial, vsetko okolo tohoto je robene prave na tie radary a nie na hodinky, takze je tazko povedat, ako sa taketo vplyvy prejavuju u klasickych 32.768kHz krystaloch, ktore maju inu konstrukciu (ladicka) a napriklad aj uplne inu teplotnu zavislost, nez tie "vysokofrekvencne". To je tiez zaujim
 ave, je to parabola s maximom 25+-5 st.C (neviem, ci je to dane konstrukciou alebo priamo vlastnostami kremena v danom vybruse) a s konstantou asi -0.03ppm/stC^2, co viacmenej zodpoveda chybe -3ppm pri zohriati o 10 stupnov (t.j. pri trvalom noseni na ruke), co by znamenalo asi 6 sekund za mesiac, ak dobre pocitam. To vcelku suhlasi s povodnym popisom problemu... zaujimave vsak je, ze nepomoze na noc skladat hodinky a davat ich do chladnicky, lebo budu meskat este viac! :-)

V tejto suvislosti ma vsak napadol aj mozny mechanizmus pre tu kratsiu zivotnost menenych bateriek, a to taky, ze baterka je sice ta ista (i ked mozno zostarnuta skladovanim, tiez nemaju nekonecnu zivotnost, ale mozno to nie je rozhodujuce), ale pri meneni sa odhermetizuje vnutro a dostane sa tam vlhkost, ktora tam mozno nebola. To moze sposobit zvysene zvody a tym znizenu zivotnost baterky... ?

wek