OT Jeste k vrtulovym sanim

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Úterý Únor 2 19:57:36 CET 2010

Dobrý den všem,

Obecně není jednoznačný přepočet mezi statickým tahem a výkonem motoru.

- Tah vzniká urychlováním vzduchu a je úměrný součinu hmotnosti a změny
rychlosti vzduchu urychleného za jednotku času. F = m.a
- Příkon spotřebovaný na urychlení je úměrný součinu hmotnosti a druhé
mocniny změny rychlosti vzduchu urychleného za jednotku času. P = 0,5.m.a^2

Když tedy např urychlím za sekundu 1 kg o 1 m/s, dostanu 1 N a budu
potřebovat 0,5 W+ztráty.
Stejného tahu můžu dosáhnout i s 10 g urychlenými o 100 m/s, jenže výkon
bude 50 W.

Takže v prvním přiblížení můžeme říci, že statický tah lze generovat
libovolně malým výkonem. Pak ale přijde ke slovu praxe:

- Čím menší rychlost chceme, tím větší vrtuli a menší otáčky potřebujeme.
- Fouká vítr a může foukat i v protisměru, takže musíme přidat výkon,
abychom s naším statickým tahem čerpali i vzduch o rychlosti větru, jdoucí
plochou vrtule.

---
Omlouvám se za založení nového vlákna, ale musel jsem promazat schránku a
pak zjistil, že jsem si nenechal nic, na co bych odpověď navázal.

PH