Pocitadlo motohodin

Čtvrtek Duben 22 16:44:54 CEST 2010

Chápu logiku všech Vámi citovaných definic ale domnívám se, že slouží pouze a jenom pro teoretické účely. Nebo se zeptám jinak - kromě monitorování chodu motoru dvoustavově, znáte nějaké zařízení které by integrovalo otáčky (kromě tachometru - o tom řeč není) ?
Ve vysokozdvižných vozících se spalovacími motory se počítá motohodina od výstupu alternátoru D+ a jmenovité otáčky nemáme definovány, jsou pouze otáčky volnoběžné (950 rpm) a maximální (2100 rpm). Motor mezi nima poletuje podle toho jak mu velí řídící elektronika a nikde není žádný prvek, který by upravoval stav počitadla podle toho jak motor běží. Podle takto "nepředpisově" počítaných motohodin se řídí servisní intervaly i záruka stroje. A to se jedná o špičkové zařízení (např. motor VW BXT 1,9 s řídící elektronikou BOSCH) komunikující přes CANBusovou sběrnici se zbytkem vozíku, takže výpočetní kapacita na to určitě je. Ale holt se to nedělá.

L. Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Lukáš Grepl
Sent: Thursday, April 22, 2010 4:25 PM
To: HW-news
Subject: Re: Pocitadlo motohodin

> Domnívám se že je to nesmysl. Respektive ještě jsem za své praxe ani
> na vojně ani u vysokozdvižných vozíků nepotkal zařízení, které by
> (podle vás) násobilo počet motohodin poměrem aktuální / jmenovité
> otáčky. Jedna motohodina je prostě 1 hodina provozu motoru bez ohledu
> na otáčky. Všechna externí počitadla která máme mají jeden digitální
> vstup 1= počítej, 0=nepočítej.

No nechci se hádat, já znám prostě definici motohodiny tak jak jsem uvedl a to konkrétně v oblasti stavebních strojů (různé bagry apod., děláme vzdálené monitorování provozu).

Nevylučuju možné jiného použití tohoto termínu, nicméně když zmiňujete tu praxi na vojně, tak bych na podporu mého názoru bych uvedl dokument http://www.oos.army.cz/cos/cos/051656.pdf str.15, cituji:

-----
[6-12] Motohodina (Mh)
Veličina vyjadřující množství odvedené práce strojního zařízení za 1 hodinu při jmenovitých otáčkách motoru stanovených výrobcem. Jedna hodina (60 minut) práce strojního zařízení při jmenovitých otáčkách motoru odpovídá jedné motohodině (1 Mh).

Poznámka:
1. Pracuje-li motor, resp. strojní zařízení po dobu 1 h při polovičních
(50%) jmenovitých otáčkách, tak odpracoval 0,5 Mh.
2. Pracuje-li motor, resp. strojní zařízení po dobu 1 h při dvojnásobných (200%) jmenovitých otáčkách, tak odpracoval 2 Mh.
-----

Obdobně, i když velmi stručně, hovoří wikipedia http://cs.wikipedia.org/wiki/Motohodina.

Lukáš Grepl