výpočet indukčnosti toroidní vzduchové cívky

Jakub Ladman ladmanj@volny.cz
Neděle Srpen 2 14:16:58 CEST 2009

Dobrý den

Nevyštrachal by někdo někde vzoreček na výpočet indukčnosti toroidní vzduchové
cívky?
Viděl jsem použitou vzduchovou toroidní cívku s jádrem z dutého plastu, taky
jsem našel ČS patent popisující konstrukci toroidní cívky která opravdu nemá
v jádře nic než vzduch.
Ovšem nemohu najít ten vztah mechanických rozměrů a výsledné indukčnosti.
Tedy, našel jsem něco na anglické wikipedii, ale ty anglické výrazy kterými
označují jednotlivé rozměry jsou pro mne nejednoznačné, přesto že s
angličtinou problémy nemívám.

Pochopitelně stačí obecný vzorec pro toroid s jádrem daným permeabilitou a
mechanickými rozměry.
Zatím jsem indukčnost všech toroidů počítal jen přes katalogové AL.

Na matiku jsem byl vždycky pitomec, tak si to sám neodvodím, ikdyž je mi jasné
že to lze.

Potřebuji totiž kvalitní tlumivky cca 20uH s pokud možno lineárním chováním,
ale aby nevyzařovaly do okolí a neinteragovaly spolu, jako solenoidy.
Rád bych si udělal představu zda se lze se vzduchovým toroidem dostat na
použitelné rozměry.

Děkuji

Jakub Ladman