pripustne napeti?

Balogh Richard, Ing. balogh@elf.stuba.sk
Úterý Září 30 17:09:18 CEST 2008

Ahoj,

podrobnejsie:

Predovsetkym - laici (osoby nepoucene, teda aj studenti) mozu samozrejme pracovat so zariadenim
s akymkolvek napatim, pokial je skonstruovane tak, ze nemoze prist k urazu (teda aj s vypinacom
- ochrana krytim, ak s televizorom, kde je par kV - ochrana krytim i uzemnenim).

To o com sa bavime, je ochrana pred urazom pri dotyku zivych casti (chytite sa holych dratov,alebo
svoriek s napatim).

Ako som uz spominal, nebezpecny je prud, ktory telom preteka, odpor ruka-ruka byva typicky
500 az 1000 ohm. Z toho vyplyvaju aj napatia.

Okrem ochrany krytim (elektrina je skovana v skrinke :))
pozname ochranu malym napatim - v obvode je take male napatie, ze sa nic nemoze stat. Konkretny
udaj je rozny v roznych dokumentoch, tych mojich 24 je zo starych skript, teraz som pozrel konkretne
STN 33 2000-4 pisu ( v Cechach bude asi CSN s rovnakym cislom):

Ochrana pred dotykom, zivych casti nie je nutna (rozumej mozes sa bez nasledkov chytat drotov), ak je
zariadenie vnutri budovy (rozumej nie je vlhko a mokro, ktore by znizili prechodovy odpor ruka-ruka),
...a napatie nepresahuje 25V AC (striedavych) alebo 60 VDC (jednosmernych), ak sa zariadenie pouziva
iba v suchom prostredi a nepredpoklada sa dotyk vacsou castou tela (rozumej ten prechodovy odpor).
Dalej sa pise... 6 VAC a 15 VDC vo vsetkych ostatnych pripadoch.

Takze tych mojich 24 V je stary udaj. Ale podla mna vhodny, ja mam so studentmi taku skusenost, ze
aj tych 48 V ich "kopne" tak ze sa zlaknu a pritom mozu nechtiac nieco skratnut, poskodit a pod.

> Stejne, komu neni rady, tomu neni pomoci, a zabit se urcite da i knoflikovou
> baterkou z hodinek.
- napriklad udusit :)

Riso