OT: Letny cas v Linuxoidoch

Jan Waclawek konfera@efton.sk
Čtvrtek Říjen 30 22:16:01 CET 2008

Dakujem za rozsiahlu odpoved. Odpoviem v opacnom poradi:

> Mozna se ten nastroj mohl podivat na ten symlink /etc/localtime, ale on to
> obecne byt symlink nemusi, nekdo tam (do /etc) ty data muze nakopirovat...

Je to symlink:
wek@wek-laptop:/usr/share/zoneinfo/Europe$ ls -al /etc/localtime
lrwxrwxrwx 1 root root 37 2006-11-30 12:42 /etc/localtime -> /usr/share/zoneinfo/Europe/Bratislava

> Hmm, je otazka jak tuhle informaci cte. Praha a Bratislava ma svete div
> se stejny cas :) a kdyz se podivate na ty inkriminovane soubory, tak
> zjistite, ze je to jeden a tentyz soubor prohardlinkovany. Tedy dve
> ruzna jmena se odkazuji na tentyz obsah:
> Cisla inode se shoduji (to prvni) a na dany soubor jsou dva odkazy (to je treti
> polozka)...

U mna to nie je hardlinkovany subor, ale dva osobitne subory:
wek@wek-laptop:/usr/share/zoneinfo/Europe$  ls -li /usr/share/zoneinfo/Europe/{Prague,Bratislava}
2220161 -rw-r--r-- 1 root root 806 2006-05-16 14:45 /usr/share/zoneinfo/Europe/Bratislava
2220186 -rw-r--r-- 1 root root 806 2006-05-16 14:45 /usr/share/zoneinfo/Europe/Prague

IMHO je toto dokazom, ze ten GUI nastroj pouziva ine "zdroje informacii" (nastavovacie subory) nez tie "tradicne" nastroje; ale nejdem skumat podrobnosti.

>              If  you  specify  neither --utc nor --localtime , the default is
>               whichever was specified the last time hwclock was  used  to  set
>               the  clock

T.j. ak to explicitne nespecifikujem, tak sa dozviem, s akym nastavenim
sa ten hwclock naposledy pouzil, vsak?  Takze hwclock mi povedal, ze je
"on UTC time", a pritom /etc/default/rcS, na zaklade ktoreho bol
naposledy (t.j. pri boote) pouzity, hovori UTC=no. Mne to ako logicke
nepripada.

> RTC cip - no to asi tezko, protoze tyhle veci se docela casto mohou
> menit. Tohle davat do HW by byla blbost.

Budete sa cudovat - aj ja som sa cudoval - na tomto laptope je Intel
cipset a RTC je zabudovany do ICH7 - pozrel som si datasheet, a on to
naozaj to posuvanie letneho casu vie! (Inak principialne to moze vediet
robit aj BIOS/POST). Pochopitelne ma pravidlo zadrotovane, ale to
viacmenej sedi (t.j. prva aprilova nedela a posledna oktobrova nedela).
Pochopitelne sa to da zapnut a vypnut; a ja netusim, ci je to zapnute
alebo vypnute... :-) Ale jednu vec viem uplne naisto: predvcerom mi
ukazoval cas este letny, a vcera uz zimny. A posledna oktobrova nedela
bola este predtym.

> Hmm, to je divne. Zatim jsem se nesetkal, ze by nejaka distribuce sama
> soupala s casem v CMOSce.

Ja som tym nemyslel, ze ten cas v CMOS posunuli samotne Linuxy; ale ze ich posunul prave ten cipset (alebo samotne Linuxy pri predchadzajucom shutdowne), a pri startupe ich to zmiatlo. Ale to je pochopitelne len nepodlozena spekulacia.

Viete, mne je toto v skutocnosti dost jedno, ja len poukazujem na to, ze je v tom hrozny bordel. Mne ludia casto vytykaju, ze plujem na Linuxy, takze ja len trpezlivo predkladam dokazy a argumenty...

Kazdopadne dakujem za Vas prispevok. Zasa do toho vidim trosicka viac.

wek