OT: Letny cas v Linuxoidoch

Václav Ovsík vaclav.ovsik@i.cz
Pátek Říjen 31 10:16:42 CET 2008

On Thu, Oct 30, 2008 at 10:16:01PM +0100, Jan Waclawek wrote:
> Dakujem za rozsiahlu odpoved. Odpoviem v opacnom poradi:

> Je to symlink:
> wek@wek-laptop:/usr/share/zoneinfo/Europe$ ls -al /etc/localtime
> lrwxrwxrwx 1 root root 37 2006-11-30 12:42 /etc/localtime -> /usr/share/zoneinfo/Europe/Bratislava

Tak jsem vzpomel, ze mam image Ubuntu serveru 8.04.1 KVM/QEMU, tedy jsem
ho nabootoval, zaktualizoval a takhle to vypada na nem:

root@ubuntus:/etc# cat /etc/lsb-release
DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=8.04
DISTRIB_CODENAME=hardy
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 8.04.1"

pohledem do /var/lib/dpkg/info/tzdata.postinst (postinstalacniho skriptu
tzdata) jsem zjistil, ze ta timezona se zapisuje do:

root@ubuntus:/etc# cat /etc/timezone
Europe/Prague

Aspon jsem se sam zase neco priucil :)

root@ubuntus:/etc# ls -la localtime
-rw-r--r--+ 1 root root 2246 2008-10-31 09:14 localtime

tohle ovsem pro zmenu neni symlink a nestal se jim ani po
dpkg-reconfigure tzdata. Kouknul jsem tedy na cerstve nainstalovany
stroj s Debianem a hle, tak uz to take neni symlink.

Predpokladam, ze Vy mate nejake starsi Ubuntu (7?).

> U mna to nie je hardlinkovany subor, ale dva osobitne subory:
> wek@wek-laptop:/usr/share/zoneinfo/Europe$  ls -li /usr/share/zoneinfo/Europe/{Prague,Bratislava}
> 2220161 -rw-r--r-- 1 root root 806 2006-05-16 14:45 /usr/share/zoneinfo/Europe/Bratislava
> 2220186 -rw-r--r-- 1 root root 806 2006-05-16 14:45 /usr/share/zoneinfo/Europe/Prague
>
> IMHO je toto dokazom, ze ten GUI nastroj pouziva ine "zdroje informacii" (nastavovacie subory) nez tie "tradicne" nastroje; ale nejdem skumat podrobnosti.

root@ubuntus:/etc# ls -li /usr/share/zoneinfo/Europe/{Prague,Bratislava}
5834 -rw-r--r--+ 2 root root 2246 2008-10-21 12:18 /usr/share/zoneinfo/Europe/Bratislava
5834 -rw-r--r--+ 2 root root 2246 2008-10-21 12:18 /usr/share/zoneinfo/Europe/Prague

Hmm, holt mate starsi Ubuntu. Ale je to zrejme nepodstatne, mrknete
jestli mate /etc/timezone.

> T.j. ak to explicitne nespecifikujem, tak sa dozviem, s akym nastavenim
> sa ten hwclock naposledy pouzil, vsak?  Takze hwclock mi povedal, ze je
> "on UTC time", a pritom /etc/default/rcS, na zaklade ktoreho bol
> naposledy (t.j. pri boote) pouzity, hovori UTC=no. Mne to ako logicke
> nepripada.

Hmm, na tom neco bude. Tak jsem prenastavil tomu Ubuntu v rcS UTC na no
a spustil kvm s -localtime (viz manova strana qemu)

       -localtime
           Set the real time clock to local time (the default is to UTC time). This option is needed to have correct date in MS-DOS
           or Windows.

Po nabootovani:

root@ubuntus:~# hwclock --show --debug
hwclock from util-linux-ng 2.13.1
Using /dev interface to clock.
Last drift adjustment done at 1225443570 seconds after 1969
Last calibration done at 1225443570 seconds after 1969
Hardware clock is on local time
Assuming hardware clock is kept in local time.
Waiting for clock tick...
...got clock tick
Time read from Hardware Clock: 2008/10/31 10:03:01
Hw clock time : 2008/10/31 10:03:01 = 1225443781 seconds since 1969
Fri 31 Oct 2008 10:03:01 AM CET  -0.756229 seconds

No vida jak je tahle diskuse obostranne prospesna, byt asi jiz OT na
hw-news ;). Mel jste pravdu. Bohuzel na mem systemu to funguje presne
jak ma ;).

> Budete sa cudovat - aj ja som sa cudoval - na tomto laptope je Intel
> cipset a RTC je zabudovany do ICH7 - pozrel som si datasheet, a on to
> naozaj to posuvanie letneho casu vie! (Inak principialne to moze vediet
> robit aj BIOS/POST). Pochopitelne ma pravidlo zadrotovane, ale to
> viacmenej sedi (t.j. prva aprilova nedela a posledna oktobrova nedela).
> Pochopitelne sa to da zapnut a vypnut; a ja netusim, ci je to zapnute
> alebo vypnute... :-) Ale jednu vec viem uplne naisto: predvcerom mi
> ukazoval cas este letny, a vcera uz zimny. A posledna oktobrova nedela
> [...]

Hmm, zajimave. Jde o to jestli tahle featura je pouzitelna. No kvuli
Windows se holt musi delat i takovahle zverstva. Nebo spis kvuli tomu
prepinani casu. Nevim, me prijde, ze technika ma bezet v nemennem UTC,
nejake soupani je zbytecne pridelavani si problemu.

> Ja som tym nemyslel, ze ten cas v CMOS posunuli samotne Linuxy; ale ze ich posunul prave ten cipset (alebo samotne Linuxy pri predchadzajucom shutdowne), a pri startupe ich to zmiatlo. Ale to je pochopitelne len nepodlozena spekulacia.

No a mate v BIOSu nejakou polozku, kterou muzete to soupani zapnout?

Ale ted me napada, ze jestli jste workholik a jel vam ten stroj pres
noc, kdy doslo k tomu posunu (ve 2 v noci nebo kdy?), tak to skutecne
ten linux posunul, ponevadz pri shutdownu se zase zapisuje do CMOS cas
systemu. Predpoklada se, ze system ma presnejsi cas - muze byt
synchronizovan pomoci NTP. Tedy ucelem neni posouvani casu, ale
upresneni casu v CMOS a tohle byl pro Vas vedlejsi efekt ;).

> Viete, mne je toto v skutocnosti dost jedno, ja len poukazujem na to, ze je v tom hrozny bordel. Mne ludia casto vytykaju, ze plujem na Linuxy, takze ja len trpezlivo predkladam dokazy a argumenty...
>
> Kazdopadne dakujem za Vas prispevok. Zasa do toho vidim trosicka viac.

Fajn, ja jsem se kvuli Vam dokopal se na to take blize podivat. Nikdy
jsem s tim teda problem nemel, protoze vsude hrnu UTC do CMOS, ale je
dobre to vedet.

Alespon tedy vidite, ze zase takovej bordel v tom neni a kdyz clovek
patra, tak nakonec ty veci dohleda. To se IMHO (no flame please) rici
o uzavrenych systemech neda, protoze tam se na mnoha mistech pod
poklicku tomu systemu nepodivate.

--
Zito