ochrany - bolo: OT bajkonur

Jozef Racek Jozef_Racek@tempest.sk
Středa Říjen 1 09:34:30 CEST 2008

Priklanam sa k ... hmmm  ..._svojskemu_... pristupu konkretneho
cloveka...ten sa ale pridrzal "predpisov" a odvolaval sa na normy a
zakony o BOZP.
Predpisy vypracovaval pre kazdu firmu zvlast po zaskoleni ich
bezpecnosti a pocas rozhovoru co tam budeme robit.
Rozhovor vyzeral nasledovne:

- Co budete robit u nas?
- No... dovezieme nejake pocitace...
- Mozu Vam spadnut na nohu = topanky.
- Grrr... Namontujeme ich do racku...
- Mozete si pricvaknut prsty = rukavice.
- Grrrrrrrr...
- Bude v miestnosti este nejaka firma okrem Vas?
- To nevieme.
- Takze moze byt = prilba...
- Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...
- Servery su elektricke zariadenia, vsak? Kto ich bude pripajat?
- My.
- Takze vsetky bezpecnostne prepisy, ktore suvisia s pracou na
elektrickom zariadeni = izolacna podlozka, izolacne rukavice, izolovane
skrutkovace, kluce...
- Ale my ich pripajame iba do standardnych zasuviek, ktore MUSIA
PRIPRAVIT VASI ludia !!! So ziadnymi vodicmi robit NEBUDEME!! Maju aj
vasi pracovnici, ktori si pripoja kavovar vsekty vami vyzadovane
prostriedky BOZP !!!???
- Tak dobre... a budete to potom aj otverat pri servise a pod?
- Ano, ALE vo vnutri je iba 12 V DC !!!!
- No tak dobre, tie elektricke ochranne pomocky Vam skrtnem. Viete, mali
sme tu jeden smrtelny uraz - jeden robotnik nam spadol z lesenia a
mali sme s tym problemy, tak
musime sprisnit bezpecnostne predpisy.Odporucam Vam uvedene ochrany
nosit, kedze si platime externu firmu, ktora to kontroluje.
Z kazdej pokuty maju 50%. Vyska pokuty je napr. za prilbu ( kto ju nema
) 200 Eur. Za rukavice ...

Realne sme stretli u zakaznika ludi, ktori pobehovali s digitalnym
fotakom s dobrym zoomom a spoza rohu fotili ludi, ktori
presli 15 m. od haly k autu bez prilby a nasadali. "Ludkovia" potom
dobehli k nim a ... pokuta, odobratie vstupky, zakaz vstupu do arealu na
5 rokov...

Tymto konkretnym pripadom z praxe som chcel ukazat na nezmyselne
vyuzivanie/zneuzivanie predpisov a noriem BOZP.
Neodsudzujem BOZP, ani investicie do ochran, ale ich vyuzivanie je na
ludoch. Nezmyselna "buzeracia"
s ochranou nema nic spolocne. Preto je potrebne hladanie "rozumnej
miery" vyzadovania pouzivania prostriedkov BOZP.
To, ze niekto prezenie poziadavky a bude vyzadovat BOZP nad potrebnu
mieru bezpecnost nezvysi. Ak prekroci nejaku hranicu
(subjektivnu), tak ludia prestanu pouzivat cast alebo vsetky predpisane
prostriedky, lebo v nich nebudu moct vykonavat svoju robotu.
A v nasom priapade - firma, ktora dodava pocitace, robi ich HW a SW
servis  - je podla mojho nazoru zbytocna investicia
do topanok s ocelovou spicou, prilieb a kozenych rukavic. Nie je to
nejaka horibilna suma, ale tie peniaze sa mohli pouzit na
nejake ine, vhodnejsie ochranne pomocky pre nasu cinnost.

PS: teraz fungujeme tak, ze v prilbe a rukaviciach vystupime z auta,
prejdeme do  haly, zalezieme do serverovne, tam sa zamknene aby
nejakeho "snazivca" nenapadlo otvorit dvere a fotit nas a
vsetky "debilne" prostriedky BOZP zo seba zhadzeme do kuta...
Je to ako z komickeho filmu, ale je to realita...
Ked odchadzame od nas z firmy s prilbou v ruke, alebo na hlave, tak sa
uz vsetci rehocu a vedia kam ideme.
Postupom casu sme nasli uplatnenie aj prilieb - ked nieco instalujeme a
nejde to, tak aby sme si pri buchani hlavy o stanu neublizili..
Len na tie rukavice na klavesnici sme este nic rozumne nevymysleli.

Dodo