Blesk - zajimavost

Petr Tošovský PetrTosHW@PTmodel.cz
Úterý Červen 3 22:23:04 CEST 2008

Petr Simek wrote:
> Ja bych tam stovky kilovoltu tedy nehledal. Vemte si ze to praskne vedle
> baraku a ten kabel je uvnitr a za nekolika zdmi. Magneticke pole rychle
> klesa se vzdalenosti, elektrostaticke pres zed snad ani pusobit nebude.
> Kdyby to s tou indukci bylo tak horke stacilo by polozit kabel pod vysoke
> napeti a dala by se cerpat 'volna' energie.

Je dulezite si uvedomit ze se tu bavime o prechodovych jevech s dobou
trvani v radu par us a proudech v radech az stovek kA. Pokud tento pulz
prochazi hromosvodem, vytvari okolo nej extremni elmag. pole. Srovnani s
vedenim vysokeho napeti je dost zvlastni, ale verim ze by to fungovalo -
s nejakym mV-metrem by naindukovana energie mohla i pohnout. Problem je
v tom ze v pripade blesku je ta energie tak velka ze dokaze nicit ruzna
zarizeni. Staci se podivat na par clanku o techto jevech kde je
objasneno ze hlavni roli v tomto sehravaji hlavne parazitni vazby, ktere
normalne neuvazujeme.

Tosa