Krokove motory - spinani, mereni krouticiho momentu

HW CNCnet.info hwnews@cncnet.info
Pátek Prosinec 5 20:21:28 CET 2008

Bezne prodavane momentaky nejsou prubezne - je to klic na kterem je
torzni element a rafika nebo dalsi varianta je klik-klak, kde je
cejchovane pero a preskakovaci mechanizmus - otacite tak dlouho az ten
element preskoci. Na otacejici hridel to urcite neni - myslel jsem to na
ten staticky moment.

Ja driver pro kr. motory vyrabim a na rovinu Vam rikam, ze udelat slusny
driver neni legrace. Od toho jakym zpusobem je udelana elektronika se
odviji i to jak se ten motor chova. Navic se samozrejme moment motoru
meni s otackama. Musel byste promerovat cely rozsah otacek, aby to melo
nejaky smysl. Az tohle vsechno zmerite tak zjistite, ze budete muset
promerit i to co chcete pohanet, protoze ani ty krizove stoly nemaji
linerni parametry - podle provedeni se to dost muze lisit - treba rybina
kdyz pod ni neni olej mam silu na rozjezd vyrazne vyssi nez kdyz je v
pohybu. Stejne tak treba trapezove srouby. K tomu jeste nastoupi
rezonacni otacky, ktere budou jine se samotnym sroubem a jine v celkove
sestave (staci pouzit jinou spojku mezi sroubem). Prekonani rez. otacek
je vetsinou vetsi problem nez prubeh momentu v zavislosti na rpm.

Z toho mala co me ted napadlo viz. vyse je zrejme, ze zaobirat se necim
takovym kvuli jedne ci dvema aplikacim je kravovina. Zmerte si tim
momentakem (nebo tou flaskou na provazku) kolik potrebujete na hrideli
stroje a rozumne predimenzujte kr. motor.

Nepsal jste jake by ten motor mel mit zhruba parametry - zda to bude
tahat 100kg suporty nebo to bude jen mala masinka s lehkymi pojezdy.
Driver do 2A je resitelny treba obvody od Allegra - je to levne a chodi
to relativne slusne - nema to vetsinou pokud se neco nezmenilo omezovani
proudu pri zastaveni. Nad ty 2A to jde uz do penez - ja osobne delam
driver na 3A (se slusnym chlazenim 4A) s mustky s LMD18245T, ktere sice
jsou dosti drahe, ale na druhou stranu jsem nemel zatim jedinou
reklamaci, protoze jsou naprosto blbovzdorne. Planoval jsem kdysi i
driver do 10A. Nicmene nechci venovat cas experimentum tam kde mne
stejne zacne cenou valcovat cinska konkurence. Dalsim resenim jsou
hotove drivery od firmy Gecko.

Radek Vicek